Regel van Saytzeff

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12

Regel van Saytzeff

Hey,

Zou er mij iemand de regel van Saytzeff kunnen uitleggen aub? ;)

In mn cursus staat er 'men neemt het proton weg vd C waar het minste aantal protonen opstaan'

Maar wanneer je dit bekijkt:

CH3-CH2-CHX-CH3 + HX -> CH3-CH=CH-CH3 of CH3-CH2-CH=CH2

Ik heb opgeschreven dat,wanneer je deze regel toepast,het 1ste product wordt gevormd ;)

Snap het niet,maar dat ligt mss gewoon aan het feit dat ik mn regel niet zo goed snap :oops:

Hoop dat iemand me kan helpen 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Regel van Saytzeff

Bij een basegekatalyseerde eliminatie wordt een product gevormd dat zoveel mogelijk vertakt is. Dat kan inderdaad door HX zo weg te nemen dat de H zo min mogelijk zusjes heeft. En dat is in dit geval nummer 1. Wat begrijp je daar niet aan?

Berichten: 12

Re: Regel van Saytzeff

dat de H zo min mogelijk zusjes heeft.
Je bedoeld met dit dan de andere H's?

dan snap ik het denk ik,want het 1ste product heeft langs elke kant van de dubbelde binding 1 H, en bij het 2de product heeft hij langs 1 kant 1H en langs de andere kant van de dubbele binding 2 H's.Heb ik goed voor nu?

Berichten: 2

Re: Regel van Saytzeff

De regel van Zaitseff zegt dat het meest stabiele alkeen wordt gevormd (bij een eliminatie reactie) op thermodynamisch gebied.

Een klein voorbeeldje op volgende link:

http://library.tedankara.k12.tr/carey/2br2mec4elim.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Regel van Saytzeff

dan snap ik het denk ik,want het 1ste product heeft langs elke kant van de dubbelde binding 1 H, en bij het 2de product heeft hij langs 1 kant 1H en langs de andere kant van de dubbele binding 2 H's.Heb ik goed voor nu?
Ja, dat is juist. Je kunt dus ook tellen aan welk C atoom naast de X de minste H'tjes zitten voor de eliminatiereactie. Als er precies 1 aan zit is het ideaal, maar in elk geval zo min mogelijk.

Reageer