titratie zwaveldioxidegehalte gedroogde abriko

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

titratie zwaveldioxidegehalte gedroogde abriko

Om het gehalte SO2 in gedroogde abrikozen te bepalen, wil ik een volumetrische titratie uitvoeren met joodoplossing. Maar hiervoor moet ik eerst 100 gram abrikozen laten weken in 100 mL water. Mijn vraag is hoe ik dit het beste kan doen. Moet ik de abrikozen in kleine stukjes snijden of vermalen (hoe?) en als ik de stukjes abrikoos uit de vloeistof filtreer, hoe kan ik dan zorgen dat het grootste deel van het water (met daarin opgelost so2) wat is opgenomen door de abrikozen in mijn bekerglas komt?

weet iemand raad?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: titratie zwaveldioxidegehalte gedroogde abriko

Hmmz hoe krijg je het snelst suiker opgelost in thee? Als het 1 grote brok is, of fijn poeder?

Hoe droogt je was makkelijker? In een warme wasdroger of buiten in de vrieskou?

Als je nu iets hebt van wtf bij die vragen: leer je er iets van als ik je hier het antwoord neerplant, of als ik je erover na laat denken? :oops:

Berichten: 5

Re: titratie zwaveldioxidegehalte gedroogde abriko

oke, in fijne stukjes dus. moet ik de abrikozen dan gewoon snijden, of is er een betere methode om er poeder van te maken?

als ik de temperatuur verhoog, dan verdampt het vocht. zou destilleren dan een goede methode zijn?of verdampt dan ook het kleine beetje vocht dat al in de gedroogde abrikozen aanwezig was voor het oplossen?

Berichten: 774

Re: titratie zwaveldioxidegehalte gedroogde abriko

misschien een stoomdestillatie? of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: titratie zwaveldioxidegehalte gedroogde abriko

Is het nodig om AL het water (ook water dat door de abrikozen is opgenomen) terug te winnen?

Of zou je met een deel van dat water kunnen filtreren en titreren en het resultaat terugrekenen naar de oorspronkelijke hoeveelheid water?

Reageer