Springen naar inhoud

Structuurinformatie vanuit translatie

• Log in om te kunnen reageren

Belgjm_CF

Belgjm_CF

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2007 - 11:27

Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje omtrent molecuulspectroscopie.

De vraag : Kan men vanuit translaties van molecules structuurinformatie halen ?

Vanuit vibraties -> IR
kernspin -> NMR
rotaties -> microgolf

Nu weet ik niet of er ook zo een methode is met translaties, ik dacht aan diffractie, maar weet het niet zeker.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 februari 2007 - 20:37

Translatie-energieniveaus zeggen volgens mij erg weinig over het molecuul op zch, maar veel meer over het molecuul in zijn omgeving.

Diffractie wordt gedaan aan een molecuul in een kristalrooster. Daarin kunnen de moleculen wel een beetje transleren en libreren, maar dat worden dan zeker sterke trillingen omdat de interacties vrij sterk zijn. Met Roentgendiffractie en neutronendiffractie kun je alleen een gemiddeld beeld krijgen, en dus eventueel een impressie van de amplitude van deze translatie. Over het tijdspad en de frequenties kun je met deze technieken niets afleiden.

Belgjm_CF

Belgjm_CF

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2007 - 15:05

Bedankt voor de reactie :oops:

Ik heb de vraag natuurlijk op mijn examen gehad ...

Het antwoord was eigenlijk heel simpel, men doelde gewoon op de massaspectrometrie. De molecule transleert door de MS en ondergaat verschillende velden om een scheiding van massa over lading te krijgen. Hier worden dus de 'translaties' gebruikt om het zo te stellen.

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 februari 2007 - 20:16

Wat een nep! Zo ken ik er nog meer: als ik mijn moleculen naar een commercieel lab laat transleren door een vervoerbedrijf, kan ik nog veel meer resultaten krijgen!

Belgjm_CF

Belgjm_CF

• >100 berichten
  • 183 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 05 februari 2007 - 20:56

Ja, dat vind ik ook maar een flauw antwoord ...

Ik wist eerst ook niet wat ik op die vraag moest antwoorden want in onze cursus werd daar niets over vermeld. Daarom dacht ik aan diffractie want dat hebben we niet besproken, dus ja...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures