Springen naar inhoud

GPEC

• Log in om te kunnen reageren

natas

natas

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2007 - 16:02

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met mijn afstudeeropdracht, het opzetten van een GPEC methode, en vroeg me af of hier heeeel misschien mensen aanwezig zijn die dit principe kennen!?
Ik ben zelf al enkele jaren werkzaam in de chemie (polystyreen producent) en voor mijn duale opleiding nu aan het afstuderen op school. Gelukkig op school, want daar zit meer kennis dan bij mijn werkgever Geplaatste afbeelding
Graag zou ik dus in contact komen met iemand die dit principe kent of er zelfs mee werkt...al vrees ik dat het niet zo gemakkelijk is :oops:

Alvast bedankt!

En mochten jullie iets meer willen weten m.b.t. GPEC dan wil ik graag antwoord geven voor zover ik er een antwoord op heb.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

cheMister

cheMister

• >250 berichten
  • 266 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2007 - 16:19

linkje

natas

natas

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 februari 2007 - 16:29

dat is 1 van de vele dingen die ik al heb gelezen van het internet, maar toch bedankt! 8-[

ik heb al de nodige boeken liggen en deels doorgespit, het internet doorgeworsteld vandaar dta ik n u weleens mensen wil spreken die met GPEC werken...want op papier is zoiets toch anders dan in de praktijk :oops:

knoerd

knoerd

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2007 - 21:08

Hallo,
Ik heb tijdens mijn stage met GPEC gewerkt.
Ging over het scheiden van verschillende kwaliteiten HIPS (high impact polystyreen).
Helaas was het ontywikkeln van een succesvolle methode niet gelukt.
De techniek is erg tricky en niet echt selectief als je het mij vraagt.
Heb je specifieke vragen?
Kan anders wel ff in mijn stageverslag kijken als je wilt?
Succes met je opdracht. Je zult het nodig hebben.
Groeten,
Sjoerd

natas

natas

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 10:38

Leuk dat ik zo toch iemand tegen kom die ermee heeft gewerkt. Is het bij jou niet helemaal gelukt het op te zetten?

Mijn probleem is nu dat mijn werkgever als afstudeeropdracht wilde dat ik GPEC zou opzetten en nu heb ik hem iets uit de literatuur laten zien waarvan hij zegt: dat wil ik. Nu is de opdracht dus juist geworden: probeer de oligomeren van polystyreen zichtbaar te maken. Ik heb op school al met iemand hierover gesproken en gelukkig is die man erg onderlegd en heb ik daar gelukkig wat aan.

Welke eluensen heb je gebruikt? Ik ben nu bezig met ACN en THF, gevonden uit een Encyclopedia...van Wiley.

knoerd

knoerd

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 14:13

Hoi,

Wat ik heb getest waren gradienten van ACN/THF en MeOH/THF op verschillende RP-HPLC kolommen met verschillende porie grote.
Wil jouw werkgever perse GPEC? Zo ja hoezo?

groeten,
Sjoerd

natas

natas

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2007 - 10:21

Inmiddels heb ik hem zover dat hij een beetje meer duidelijkheid heeft gegegeven.
In eerste instantie wilde hij inderdaad GPEC maar nu legt hij het uit als:
het fingerprint gebied van polystyreen dat hij zichtbaar wilt krijgen.
Dit houdt dus in dat hij de oligomeren van polystyreen wil kunnen scheiden met HPLC.

Ik heb al wel iets gevonden met een ELS-detector. Daarvan heb ik heel mooie plaatjes gevonden. Hij zei: dat is wat ik bedoel! En dan zou er dus een dure ELS-detector moeten worden aangeschaft.
Op dit moment beschik ik alleen over een UV detector maar ik kan moeilijk niks gaan zitten doen...ik wil wel graag dit schooljaar afstuderen :oops:

Veranderd door natas, 15 februari 2007 - 11:04

knoerd

knoerd

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2007 - 11:18

Een ELSD is zeer geschikt voor jou doel.
Ik heb hem nl ook gebruikt.
Ze zijn niet zo heel erg duur en multi inzetbaar.
Misschien is SEC nog wat????

natas

natas

• 0 - 25 berichten
  • 17 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2007 - 11:25

SEC ofwel GPC (want dat is hetzelfde...) gebruiken we sowieso al. Hiermee kun je de gemiddelde molecuulgrootte verdeling bepalen van je polystyreen.
Hiermee kun je helaas niet de oligomeren zien. Tenminste, wij gebruiken voor GPC isocratisch eluens THF en daarmee lukt het niet. Op dit moment zit ik op school aan deze opdracht te werken en ben ik bezig met isocratisc 52%ACN/48%THF...eens kijken wat dat doet...

Een ELSD zal waarschijnlijk wel worden aangekocht, ook ivm een andere analyse.
Tot die tijd zit ik nog ff te prutsen met de UV detector :oops:

Als ik het goed begrijp heb jij als GPEC opdracht een aantal kolommen getest?
En hiervoor gebruikte je ook de ELSD of de UV?

knoerd

knoerd

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 februari 2007 - 20:30

Klopt!

Ik heb een aantal kolommen getest zoals een paarverschillende Zorbax kolommen (verschillende porie grote en modificaties)
En ik heb de detctie uitgevoerd met een UV detector en een ELSD van Polymer labs.
groeten,
Sjoerd

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures