Springen naar inhoud

structuur gevonden met NMR, maar is ie goed?

• Log in om te kunnen reageren

Final Art

Final Art

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2007 - 02:16

Hallo,

Ik kreeg deze informatie:

H-NMR met volgende pieken:
shift -------- integraal -------- multipliciteit
1.06 -------- 3 ----------------- triplet
2.13 -------- 3 ----------------- singlet
2.45 -------- 2 ----------------- quartet

Ik kwam hierbij tot de conclusie dat het 2-butanon moet zijn, kan dit kloppen?
En zo ja, klopt het dan ook dat de singlet en quartet een hogere shift hebben omdat ze naast de ketongroep zitten?

Ik ben een eerstejaars MLW en ik begin net NMR te snappen, dus ik hoop dat het klopt wat ik hier zeg :oops:

Veranderd door Final Art, 02 februari 2007 - 02:25

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2007 - 08:26

Hallo,

Bij de gegeven data - kan men aannemen dat je conlcusie klopt: 2-butanon ...

3H @ 1.06ppm (triplet) -&- 2H @ 2.45ppm (quartet) = hoogstwaarschijnlijk een 'ethyl' (CH3-CH2-); je zou ook de 'J'-waarden kunnen vergelijken, want die dienen dan gelijk te zijn ...
3H @ 2.13ppm (singlet) = de 'methyl' (CH3-) ...

De 'singlet' en 'quartet', oftewel: de waterstoffen aan de alpha-C-atomen, hebben een hogere shift door de carbonyl-groep (-C(=O)-, want: de meer electronegatieve zuurstof trekt (een gedeelte) van de negatieve lading van deze H-atomen, waardoor zij minder beschermd worden (deze H-atomen zijn dus iets positiever dan de laatste '-CH3' (triplet) H-atomen) ...

Gegroet,
OMS

PS: Geplaatste afbeelding je bent qua NMR reeds op de goede weg ...

Veranderd door cipherIX, 02 februari 2007 - 08:26

Final Art

Final Art

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2007 - 09:16

Hallo OMS,

Bedankt voor de snelle reactie, ik heb namelijk vanmiddag een tentamen en ik kon nergens echt controleren of ik het onderwerp nou al redelijk snapte, alleen door wat tentamenvragen te maken van een oud tentamen, maar hier viel weinig aan te controleren want er stonden geen antwoorden bij. Ik ben blij dat ik het dus wel blijk te snappen :oops:

Je noemt in je antwoord ook de term J-waarden, deze term hoeven we nog niet voor het tentamen te kennen, maar ik ben toch wel benieuwd wat dit inhoudt en waar je het kan vinden in een NMR.

PS. Ik ben vergeten te noemen dat de brutoformule C4H8O is, maar dat bevestigt des te meer dat het 2-butanon is.

Mvg,

Erik

Veranderd door Final Art, 02 februari 2007 - 09:19

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2007 - 10:50

... 'J' ken ik als 'koppelingsconstante' = eenheid: 'Hz' of ookwel 'ppm';
terug naar je 1H-NMR-spectrum:
de (zeer kleine) verschillen (ppm-waarden) tussen de 4-maxima van het 'quartet' (2H; -CH2-) zijn constant -en- het 'quartet' koppelt met het 'triplet' (3H; -CH3), dus de verschillende ppm-waarden voor de 3-maxima hier hebben dezelfde J-waarde, vanwege de "koppeling" ...
Zo kan men dus eenvoudig zien/bepalen, welke H-atomen (of atoom) met andere H-atomen koppelen (buren van elkaar zijn) ...

Final Art

Final Art

• >25 berichten
  • 31 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 februari 2007 - 21:56

Dus als ik het goed begrijp kun je 'setjes' maken van pieken waarbij de afstand tussen de sub-piekjes gelijk zijn, en zo sneller de structuur vinden?

En wat gebeurt er dan als een groep meerdere buren heeft waarmee deze koppelt? Neem bijvoorbeeld Alanine, 2H aan de N, 1H aan de α-C, en 3H aan de β-C, deze vormen een soort ketting van verschillende groepen die met elkaar koppelen, betekent dit dan dat de J-waarden overal bij elke piek gelijk zijn? (behalve dan de H van de OH groep)

Veranderd door Final Art, 02 februari 2007 - 22:01

rwwh

rwwh

• >5k berichten
  • 6847 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 02 februari 2007 - 22:21

Strict genomen krijg je bij bijvoorbeeld twee-keer-twee buren twee keer een opsplitsing in drieŽn, waarbij de afstand tussen de piekjes voor de twee splitsingen verschillend kan zijn.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures