voltammetrische titratie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

voltammetrische titratie

Hallo,

Voor een practicum bij mijn opleiding farmacie heb ik een voltammetrische titratie moeten uitvoeren van ferrofumarate met cerium (IV). Het uiteindelijke doel is om het gehalte ijzer (II) te bepalen in de tablet. Hiertoe heb ik eerst de hele furrofumerate tablet gewogen (deze was 325,8 mg) en vervolgens 148,2 mg afgewogen. Deze werd opgelost in 10.0 ml 1 M H2S4. Hiervan wordt 1 ml gepipetteerd in het titratievat en 20 ml demiwater toegevoegd. Tijdens de titratie wordt steeds 0,1 ml cerium van 0,1 M toegevoegd.

Mijn vraag is nu hoe je uit de verkregen i-E curven het eindpunt kan bepalen en hiermee het gehalte ijzer (II) te bepalen? De precieze vraag is:

"Bereken het theoretische gehalte ijzer in het tablet en het bijbehorende e.p en vergelijk deze met het gevonden gehalte ijzer en e.p. "

De optredende reacties zijn:

Fe2+ --> Fe3+ + e-

Ce4+ + e- --> Ce3+

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: voltammetrische titratie

Kun je de verkregen i-E-curve beschrijven, of laten zien?

Berichten: 2

Re: voltammetrische titratie

Hmm ik kan hem wel inscannen maar weet niet zo goed hoe k dat hier kan posten? Het is in ieder geval een curve die van 0,95V tot -0,75V loopt en I loopt van -4, 55*10^-4 tot 1,37*10^-7. Tijdens de titratie neemt de curve toe in gemeten stroom in het gebied 0,2V- -0,6V. Hier gaat het volgens mij om de reductie van Fe3+. Echter, de curve neemt op in dit gebied continue toe en ik vraag me dus af hoe je dan het e.p kan bepalen? Volgens mij moet je dan I tegen V(ml) uitzetten en dan het snijpunt van de 2 raaklijnen bepalen, maar mijn gemeten I stijgt volgens mij continue?

Nou ja, als jullie me kunnen vertellen hoe ik een ingescande afbeelding hier kan posten, is het misschien duidelijker :oops:

Reageer