jood

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 1.153

Re: jood

Als jij calibreerd bij 400-800 en meet bij 50-1200 zal dat andere resultaten kunnen opleveren.

En als jij 's ochtends calibreerd en 's middags breekt de zon door en je MS staat in de zon heeft die calibratie geen zin gehad.

Berichten: 68

Re: jood

JeroenCV schreef:Ok, maar nou zitten we in een heel ander iets.

Een MS kan maar een bepaalde massaresolutie hebben. Die is o.a. afhankelijk van je massa range en je scantijd. Je snap zelf ook wel als ik 100m/z waarden in een milliseconde wil meten ik meer moeite moet doen dan wanneer ik in diezelfde milliseconde 10m/z waarden wil meten.

Door dit verschijnsel kan het zijn dat je MS niet juiste waarden meet. Meestal is de afwijking niet echt groot, maar bij oudere of niet goed schoongemaakte MS-en kan het verschil toch wel 0.2 m/z waarden worden.

Een ander ding waar ik nu aan denk is die verschillende waarden die je meet heb je die op een dag gemeten? of over meerdere dagen? Hoe is de labruimte in gericht wat betrefd warmte? staat je MS soms in de zon en soms in de schaduw? Het kan voorkomen dat je massa gaat afwijken als de temperatuur in het apparaat veranderd. Om dit uit te leggen neem ik even een TOF, in de time-of-flight buis wordt de vluchttijd gemeten. Door warmte langere buis, dus andere vluchttijd voor dezelfde massa dus massa afwijking.
Het is indd al een wat oudere MS, maar als het goed is is deze laatst nog helemaal schoon gemaakt en gekalibreerd met een PPG oplossing.

Dus de MS heeft er 'te' veel moeit emee om juiste waarde te geven als in indd en grotere scan range wordt gebruik.

de waarden meet ik op 1 dag en de MS staat in een ruimte waar geen ramen o.i.d in zitten, dus aan de zon of schaduw kan het niet liggen. Ik zal er eens een thermometer neerleggen om te kijken of het veel verschilt per dag maar ik denkt dat dat niet veel is..

verder las ik in het validatie rapport dat de resolutie lastig in te stellen was, kan het misschien ook aan mijn detector liggen? (of zou dat dan ook zo moeten zijn voor een kleien scanrange?) en de Q3 waarden (breedte op halve hoogte) was ook lastig in te stellen.

verder is me opgevallen dat ik nu ook veel ruis meet en niet meer zo'n super signaal heb als wat ik eerst wel had. terwijl ik hem alweer opnieuw geoptimaliseerd heb (en ook met de oude instellingen krijg ik niet meer zo'n goed signaal) Kan dat betekeken dat de MS weer eens goed schoongemaakt moet worden?

want op de een of andere manier is er denk ik wat gebeurt, maar ik weet niet wat [!]

Reageer