Organische vloeistof & soortelijkgewicht

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Organische vloeistof & soortelijkgewicht

Waarde Chemie-guru's,

Ik zoek een bijna niet toxische heldere organische vloeistof dat een hoger soortelijk gewicht heeft als propyleenglycol. Heeft iemand enig idee?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

M.vr.gr.,

WizzyWizz

Berichten: 774

Re: Organische vloeistof & soortelijkgewicht

de dichtheid van propeenglycol is ongeveer 1,036g/cm3

misschien chloroform (apolair, lost dus niet op in water) ? 1,48g/cm

Het hangt er ook een beetje vanaf voor welk doel je het nodig hebt?!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Organische vloeistof & soortelijkgewicht

Hoe toxisch is ´bijna niet toxisch´?

Ik heb twee, in kleine hoeveelheden niet-toxische opties:

ijsazijn (100 % azijnzuur), dichtheid 1,06 g/ml (mengt met propyleenglycol).

freon-113 (1,1,2-trichloortrifluorethaan), dichtheid 1,56 g/ml (mengt niet met propyleenglycol).

Berichten: 6

Re: Organische vloeistof & soortelijkgewicht

Dag Marjanne & Rappen-eddy,

Thanks for the tips.

Het is bedoeld voor een proefopstelling waarbij ik een scheidingslijn nodig heb tussen twee verschillende apolaire vloeistoffen. Echter moet de heldere vloeistof onder zijn en moet de gekleurde vloeistof boven zijn (het maakt dus niet uit welke organisch en welke anorganisch is). Nu ik er achter ben gekomen dat een goeie niet toxische organische kleurstof vrijwel niet te vinden is, zit ik nu te denken een "zwaardere" organische vloeistof te gebruiken en deze kleurloos als onderlaag te gebruiken. Echter mag de vloeistof niet giftig/ te irriterend zijn en mag ook niet "te" milieu onvriendelijk zijn. Verder mag de vloeistof een niet te laag kookpunt hebben.



Nog meer input zou ik erg op prijs stellen!

M.vr.gr.,

WizzyWizz

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Organische vloeistof & soortelijkgewicht

Het is bedoeld voor een proefopstelling waarbij ik een scheidingslijn nodig heb tussen twee verschillende apolaire vloeistoffen. Echter moet de heldere vloeistof onder zijn en moet de gekleurde vloeistof boven zijn (het maakt dus niet uit welke organisch en welke anorganisch is).
Beste Wizz,

Dat gaat moeilijk worden. Een ´zwaardere´ organische vloeistof bevat al gauw fluor, chloor of broom en is dan ook veelal vluchtig.

Een andere optie is om de organische gekleurde oplossing boven te doen en de kleurloze anorganische oplossing onder.

Suggestie:

Olijfolie (groen) boven

water (kleurloos) onder

Water is weliswaar polair. In je eerste post suggereerde je echter propyleenglycol. Dat is ook polair...

Berichten: 6

Re: Organische vloeistof & soortelijkgewicht

Hallo Marjanne,

Bedankt voor je reply! Okay... Dat was ook mijn eerste gedachte, maar het is zo moeilijk kleurstoffen te vinden (gewoon verkrijgbaar) die oplossen in organische vloeistoffen en die voldoen aan de eisen: niet giftig, niet oplosbaar in water (geeft de kleurstof dus niet over aan de onderlaag water/ propyleenglycol), kleurvast en niet toxisch. Enige tips?? Een goeie organische vloeistof zou bijvoorbeeld shellsol-k kunnen zijn ofzo, maar waar kleur ik dat mee naar bijv. blauw?

M.vr.gr.,

WizzyWizz

Reageer