indicator

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

indicator

hallo

wanneer weet je of je een goede indicator hebt gekozen?

ik heb in mijn voorbereidingen kaliumchromaat gezet, voor het vinden van het equivalentiepunt bij titreren met AgNO3 bij NACL-oplossing.

wat zijn redenen om te weten of je een goede indicator hebt gebruikt/gaat gebruiken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: indicator

Hoe wil je anders weten dat je op het juiste eindpunt zit? En je weet pas echt goed of je een goede indicator hebt, als je je methode test met een recoverymethode. Stel ik neem 100 mg stof die ik door de methode draai, dan verwacht ik die 100 mg ook weer terug te vinden. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: indicator

Beetje erg kort door de bocht, FsWd, er zijn andere methoden om het eindpunt van een titratie vast te stellen. Automatische titratoren gebruiken geen kleurstofjes!

Een goede indicator heeft een duidelijke en snelle kleurovergang bij het equivalentiepunt van de titratie. En de kleurintensiteit moet zo groot zijn dat je er maar heel weinig van nodig hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: indicator

Een goede indicator heeft een duidelijke en snelle kleurovergang bij het equivalentiepunt van de titratie.


Mmm..., ik vermoed dat FsWd dit laatste juist probeerde te beantwoorden. Je kunt inderdaad uit de vraag van tesss ook lezen: Hoe weet ik dat een indicator OP het equivalentiepunt omklapt?

Dan is een titratie van een bekende oplossing een mogelijkheid. Vergelijken met een automatische titrator kan ook, maar dit is in wezen hetzelfde.

Reageer