[scheikunde] Fenol in drinkwater

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Fenol in drinkwater

FENOLEN IN DRINKWATER Wie kan mij daar meer over vertellen en wat zou een effectieve manier zijn om die fenolen te verwijderen.?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Fenol in drinkwater

Waar komt dat uit de kraan?

Misschien dat filteren over kool (Zo'n waterfilter op je aanrecht?) wel werkt. Op grote schaal zou ik zeggen: titaandioxide erin en dan heel veel ultraviolet licht!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Fenol in drinkwater

Er zijn artikelen te vinden op internet, waarin wordt gemeld dat er fenolen (m.n. tert-butylfenol) in drinkwater komen, als het water een tijdje stilstaat in kunststofleidingen. De concentratie kan wel oplopen tot meer dan 0,5 µg/l... :oops:

Zelfs het vervrouwelijken van riviervis wordt deels hieraan toegeschreven, omdat tert-butylfenol een geslachtshormoon-ontregelaar zou zijn.
Vissen met twee geslachten, lesbische vogels en alligators met abnormaal kleine penissen: het effect van zogenaamde 'hormoonontregelaars' op dieren is onomstotelijk vastgesteld. Maar er zijn ook steeds sterkere aanwijzingen dat hormoonontregelaars een nadelige invloed hebben op de mens.
Uit: http://www.luuksengers.nl/Artikelen/Drinkwater.html

Ik weet uit analyses in het lab dat actieve kool een adequaat absorptiemiddel voor fenolen uit water is.

Edit: typfoutje

Reageer