Springen naar inhoud

Goudachtig laagje op rood koper

• Log in om te kunnen reageren

lvh50

lvh50

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 11:54

Hallo allemaal,

Ik ben bezig een klok te restaureren. De klok heeft uur-symbolen van rood koper. Deze waren (lelijk) goud geverfd, graag zou ik ze een mooi, glimmend laagje goud meegeven. Echt goud lijkt me een dure en moeilijke aangelegenheid, maar er is vast wel een andere manier. Misschien iets met vermessingen..?
Volgens mij zal het veel lijken op het loden-kogels-verkoperen verhaal elders onder Scheikunde, maar ik heb geen idee hoe anders het moet.

Kunnen jullie me helpen..?

Groet, lvh50

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 12:03

Er is goud-folie in de handel die door (amateur)boekbinders gebruikt wordt om gouden letters op de boekband aan te brengen. Voor zover ik me herinner werd dat met een soort soldeerbout gedaan en was die folie niet duur, informeer eens bij boekbinders.

lvh50

lvh50

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 21 november 2005 - 13:00

Ik denk dat goud-folie iets te hoog gegrepen is. Het is een heel simpele klok, zeker niet antiek of zo.
Een een of ander chemisch truukje lijkt me wel zo makkelijk!

• Gast

Geplaatst op 21 november 2005 - 19:46

Als het geen echt goud is houd je het niet mooi aan de atmosfeer. Het aanbrengen van messing is moeilijk. En je zit met een verkleuring erna. Als U wilt afstappen van de goudkleur en wilt kiezen voor een witmetalen uiterlijk dat wel bestendig is, kan het via "stroomloos nikkel" (electroless nickel, chemical nickel deposition) Maar daarvoor moet U eerst alle cijfers los maken van de klok en heel goed reinigen. En dan naar een vakman gaan die er ervaring mee heeft. Want met alleen maar de receptuur opzoeken kom je er niet. Aan de werkwijze zitten heel veel haken en ogen.
Het spreidend vermogen van electroless nickel over de cijfers is perfect. Vooral als je zorgt voor ultrasone agitatie tegen hechtende gasbelletjes. Dit nikkel is fosforhoudend en passiveert goed aan de lucht. Daarbij behoudt het ook zijn kleur. H. Zeilmaker

JanMeut

JanMeut

• >1k berichten
  • 2116 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2005 - 21:43

Bladgoud of bladmessing zijn een prima oplossing. Deze lijm je gewoon. Ook bladgoud is niet bijzonder duur, aangezien het om een extreem dun laagje gaat. Bij een goed handel in kunstenaarsbenodigdheden kan je dit kopen of laten bestellen.
β-Damascenon en maneschijn

lvh50

lvh50

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 november 2005 - 08:29

Ik geloof dat ik toch eens aan bladgoud ga denken... Jullie zijn er zo positief over! Het lijkt mij alleen erg lastig om dat glad op de elementen te krijgen, zonder vouwtjes. Het oppervlak van de elementen is wel vlak, maar toch... Scheurt dat spul niet snel..?
En waar lijm je dat het beste mee?

tobo

tobo

• >100 berichten
  • 150 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2005 - 09:25

Voor zover ik me herinner is bladgoud te krijgen als velletjes van 10x10 cm, boekbinders leggen het op de rug van een boek en met een warme "soldeerbout" kan het als het ware beschreven worden. Zo'n velletje kostte - voor zover ik me herinner - minder dan vijf "gulden".

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures