koolstofdioxide verwijderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

koolstofdioxide verwijderen

Hallo,

Ik moet voor scheikunde ( VWO6 ) een practicum zelf maken. Ik ben niet echt een held in scheikunde om het zo mild mogelijk te zeggen, dus daarom zou ik graag wat hulp willen. Mijn vraag is ;

Hoe haal ik koolstofdioxide uit frisdrank ( Spa Citron ) ? Als ik dit eenmaal heb gedaan moet ik citroenzuur ( als koolstofdioxide uit de frisdrank is krijg ik dat als reactieproduct ) laten reageren met OH-. Welke reactieproducten krijg ik uit deze reactie?

Alvast heel erg bedankt en ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen!

Berichten: 497

Re: koolstofdioxide verwijderen

Hoe haal ik koolstofdioxide uit frisdrank ( Spa Citron ) ? Als ik dit eenmaal heb gedaan moet ik citroenzuur ( als koolstofdioxide uit de frisdrank is krijg ik dat als reactieproduct ) laten reageren met OH-. Welke reactieproducten krijg ik uit deze reactie?
Verhitten en/of veel schudden.

Dat duurt even een tijdje.

citroenzuur + hydroxide --> citraat + water.

Berichten: 8

Re: koolstofdioxide verwijderen

Bedankt! Hoe kan ik controleren of al de koolstofdioxide uit de frisdrank is?

Berichten: 2.399

Re: koolstofdioxide verwijderen

Koolstof dioxide kun je aantonen met kalkwater.

Persoonlijk ben ik geen fan van het verhitten van voedingsmiddelen voor analyse. Je weet nooit wat er allemaal mee verdampt etc. Ik zou de kooldioxide verwijderen door het een paar uur in een ultrasoon trilbad de zetten en eventueel helium of stikstof door te blazen. Dit is een wel bekende manier van ontgassen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: koolstofdioxide verwijderen

Als je hem tot bijna kookpunt verhit, dan kun je er zeker van zijn dat al het CO2 eruit is.

Het citroenzuur zal niet verdampen. Ik neem aan dat je dat moet gaan bepalen?

Ik zie nu net de post van Napoleon. Kalkwater zou ik niet toevoegen, dan loopt daarna je citroenzuurbepaling de mist in.

Maar zijn methode om koolzuurgas te verwijderen is ook een hele goede. :oops:

Berichten: 385

Re: koolstofdioxide verwijderen

Is er niet een simpele katalysator (mentos?) om alle CO2 eruit te halen?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: koolstofdioxide verwijderen

Werkt ook heel goed. 8-[

Alleen heb je daarna de samenstellig van de Spa wel fors veranderd. Ik geloof niet dat dat de bedoeling is. Elisee wil na het uitdrijven van de koolzuur nog iets met de citroenzuur gaan doen. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: koolstofdioxide verwijderen

Je kunt er ook een vacuüm op zetten.

Berichten: 8

Re: koolstofdioxide verwijderen

Ik moet het gehalte van citroenzuur meten d.m.v. een titratie. Ik heb veel manieren om uit te kiezen om het koolstofdioxide uit te drijven. Wat is de beste manier?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: koolstofdioxide verwijderen

Ik zou zeggen: of het ultrasone bad, of het vacuüm.

Berichten: 8

Re: koolstofdioxide verwijderen

Danku. klopt het dat in de reactie -->

citroenzuur + OH- --> H2O + citraat

de verhouding citroenzuur:OH-, 1:3 is?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: koolstofdioxide verwijderen

Waar baseer je dat op? :oops:

Berichten: 8

Re: koolstofdioxide verwijderen

Waar baseer ik dat op? goede vraag. Citroenzuur is toch een 3waardig zuur, dus in staat om 3 H+ af te staan. Om deze 3 H+-atomen op te vangen moeten er toch 3 OH- moleculen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: koolstofdioxide verwijderen

Mja, hiervoor moet je dus weten en snappen wat de pKa waarden zijn. 1 punt onder de 2e pKa waarde reageert citroenzuur gewoon als 1-waardig zuur :oops:

Berichten: 8

Re: koolstofdioxide verwijderen

hhm, Ik moet citroenzuur laten reageren tot alle zuur-groepen verdwenen zijn. En dit zijn 3 zuurgroepen dus ik neem aan 3 H+. Of is dit misschien te makkelijk?

Reageer