[scheikunde] Ijzerdetectie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[scheikunde] Ijzerdetectie

Goeieavond,

Voor mijn thesis ben ik een onderzoek aan het doen naar aantasting van koperen leidingen.

1 van de vermoedelijke oorzaken is afzetting van ijzerdeeltjes afkomstig uit de ijzeren stadsleidingen in de koperen buizen binnen het gebouw.

Nu zou ik de oxidelaagjes die in de leidingen ontstaan zijn willen onderzoeken op de aanwezigheid van ijzer. Heeft iemand een idee hoe ik 1 de oxidelaag bestaande uit koper, kalk, allerhande andere mineralen aanwezig in leidingwater en vermoedelijk ijzer kan oplossen en vervolgens het ijzer detecteren met 1 of andere kleurindicator.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] Ijzerdetectie

Beter lijkt het me om een ijzeranalyse te doen met een techniek als X-ray fluorescentie!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Ijzerdetectie

Als je de beschikking hebt over een kleine hoeveelheid van dat oxide, dan is de analyse niet moeilijk.

Maar kun je je daar aan komen?

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Ijzerdetectie

Marjanne schreef: Als je de beschikking hebt over een kleine hoeveelheid van dat oxide, dan is de analyse niet moeilijk.

Maar kun je je daar aan komen?
Ja die heb ik ter beschikking. Ik heb een aantal van de gescheurde (door ge-oxideerde) leidingen om onderzoek op te doen.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Ijzerdetectie

L.S.

Uit je vraagstelling blijkt niet waar de leiding voor is gebruikt.

Bij heet water leidingen is het bekend dat koper dat lang op erg hoge temperatuur gebruikt wordt ook "doorroest".

Het lijkt me verstandig om na te gaan wat de temperatuur is van deze leiding.

Dit fenomeen treedt ook op zonder dat er andere metalen in de buurt zijn.

Groeten Henk ter Maat

Berichten: 3

Re: [scheikunde] Ijzerdetectie

maatwerk schreef: L.S.

Uit je vraagstelling blijkt niet waar de leiding voor is gebruikt.

Bij heet water leidingen is het bekend dat koper dat lang op erg hoge temperatuur gebruikt wordt ook "doorroest".

Het lijkt me verstandig om na te gaan wat de temperatuur is van deze leiding.

Dit fenomeen treedt ook op zonder dat er andere metalen in de buurt zijn.

Groeten Henk ter Maat
Het zijn gewone koudwaterleidingen. Echter het stadsnet bestaat uit stalen buizen. Vandaar mijn vermoeden van de aanwezigheid van ijzerdeeltjes.

Berichten: 385

Re: [scheikunde] Ijzerdetectie

Het ijzer kan je wellicht aantonen met een magneet.

Reageer