[scheikunde] Oppervlaktespanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 61

[scheikunde] Oppervlaktespanning

Bij toevoeging van alcohol aan een waterig monster wordt de oppervlaktespanning verlaagd. Hoe komt dat? Dus wat is opervlaktespanning?

Leg uit of en hoe de extinktie van vlam-AAS verandert door de toevoeging van alcohol. Ik snap totaal niet hoe de oppervlakte spanning veranderd. Dus waardoor is het afhankelijk?

Graag zo snel mogelijk beantwoorden, want maandag heb ik tentamen hierover. :S Alvast bedankt :oops:

Berichten: 774

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

symbool voor oppervlaktespanning : σ

de eenheid is Newton/m2

Oppervlakte spanning ontstaat door de vander waals krachten tussen de molecullen...

Heb je nog nooit insecten over water op de vijver zien "lopen", dit is mogelijk door de oppervlakte-spanning...

De oppervlakte-spanning van iedere vloeistof is anders !

Hopelijk is dit al een antwoord op een gedeelte van je vraag !

Aan de andere om mij aan te vullen :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

U vraagt, wij draaien? Dacht het niet.

Hoe komt het dat zeep de oppervlaktespanning verlaagt?

Wat gaat makkelijker door een zwembadpomp. Lucht of stroop?

Berichten: 61

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

Ik denk persoonlijn ook lucht, maar waar heeft het met oppervlaktespanning mee te maken? Is dit niet iets voor viscositeit?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

Klopt, maar ik bedoelde iets indirects met die vraag. Een verlaagde oppervlaktespanning zorgt voor een betere verstuiving van je monster. Dus zou er iets aan je extinctie veranderen als er meer ml/s in de vlam komt?

Berichten: 61

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

Deze antwoord heb ik ook al eerder gekregen. Maar ik snap totaal niet wat er bedoelt.

Antwoord wat ik gekregen had:

Dankzij alcohol, kleinere nevendruppeltjes (verstuiven). Dus hogere atomisatie-ratio, extinctie neemt toe.

Maar waarom heeft verstuiven invloed op hogere atomisatie-ratio? Deze vraag zit me nogal dwars. En wat heeft alcohol met verstuiven te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

Alcohol verlaagt oppervlaktespanning. Verlaagde oppervlaktespanning zorgt voor makkelijkere verstuiving. Makkelijkere verstuiving verhoogt het debiet. Groter debiet verhoogt het aantal mol metaal wat er door de vlam gaat. Groter aantal mol door de vlam zorgt voor een grotere absorptie/extinctie.

En ook, hoe kleiner de druppeltjes, hoe makkelijker het metaal toegankelijk is omdat er minder oplosmiddel moet worden weggebrand.

Berichten: 774

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

amen ! :oops:

Berichten: 61

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

Ok, het stukje van groter debiet zorgt voor verhoging van de vlam snap ik. Maar deze zin:"Verlaagde oppervlaktespanning zorgt voor makkelijkere verstuiving."

Hoezo is dat??? Of misschien kan ik eigenlijk zo beter vragen, wat is verstuiving?

(Sorry, maar mijn nederlands is bagger. Ik ben geen nederlander)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

Oow, heb je wel eens een plantenspuit gezien? Of een bus deo, is eigenlijk een beter voorbeeld.

De deo in de bus is een vloeistof. Zodra de deo uit de spuitmond komt is het een hele fijne nevel (druppeltjes). Het ontstaan van die nevel heet ook wel verstuiven.

Je kunt je voorstellen dat alcohol met zijn lage oppervlaktespanning makkelijker kleine druppels vormt dan water.

EDIT: Misschien is het ook een goed idee om eens een blik te werpen op: http://students.chem.tue.nl/ana25/Bijlagen/Bijlage1.htm

(blikje wel opruimen, aan milieuvervuiling doen we niet :oops: )

Berichten: 61

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

Ahhhh, nu snap ik het het. Bedankt FsWd Einstein. 8-[

Verstuiven is dus beter voor stoffen die 'luchtiger' is. Tja, nu begrijp ik de vraag en de tekst. Bedankt nogmaals. :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

Mja ik heb dan ook een cursus AAS achter de rug (en wikipedia :oops: )

Bedoel je niet Vluchtiger?

Berichten: 61

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

ja, was een typo. Bedankt.

Berichten: 61

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

FsWd. Je naam komt me eignelijk nogal bekend voor bij wikipedia. Ik zit ook bij wikipedia met dezelfde naam)

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Oppervlaktespanning

De oppervlaktespanning moet je zien als de spanning in een denkbeeldig vlies dat over het vloeistof oppervlak gespannen is. Dat komt door de extra grote onderlinge aantrekkingskracht van de oppervlakte moleculen c.q. atomen. Oorzaak: de onvolledige omringing aan het oppervlak. Er zijn twee effekten mogelijk:

1. Met een zeep of met een polaire organische stof als alcohol kan de oppervlaktespanning worden verlaagd tot ongeveer een kwart van de oorspronkelijke waarde. Deze opgeloste stoffen worden aan de oppervlakte van water geconcentreerd

2. Sterk gehydrateerde zouten als calciumchloride verhogen de oppervlaktespanning een klein beetje door desorbtie uit het oppervlak. Dit is dus het omgekeerde effekt. Maar het is heel gering.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer