organische proefjes

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 2.337

organische proefjes

Hallo

Ik had terug de kriebels om wat proefjes te doen en ik kwam toch een opmerkelijk resultaat uit.

1. azijnzuur + ammoniak + aceton

De oplossing bleef lang kleurloos maar toen ik vandaag keek was het felrood geworden. Kan dat dat er een amide ontstond?

2. Azijnzuur + ammoniak + glycerol

Daarbij werd de blauwe oplossing kleurloos.

3.(niet uitgevoerd) Glycerol + ammoniak + aceton.

Zou hier dan een amide ontstaan of is daar een sterk zuur voor nodig als katalisator zoals bij een verestering?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: organische proefjes

http://www.cem.msu.edu/~reusch/VirtualText/aldket1.htm en dan punt C

DrQuico help! want ik weet niet of dit al voor een rode kleur kan zorgen.

Berichten: 2.337

Re: organische proefjes

Bedankt voor de superintressante link :oops:

Daar ben ik wel vele uren zoet mee. 8-[

Zou er dan oxime gevormd zijn of wat denk je?

Zolang ik maar geen strijdgas heb gemaakt is alles onder controle. ;)

Berichten: 3.145

Re: organische proefjes

1. azijnzuur + ammoniak + aceton

De oplossing bleef lang kleurloos maar toen ik vandaag keek was het felrood geworden. Kan dat dat er een amide ontstond?
Lijkt mij dat hier sprake is van een condensatie reactie. Aldehyden en ketonen kunnen onder bepaalde condities leiden tot de vorming van zeer grote moleculen door het 'condenseren' van verschillende moleculen tot grotere moleculen. Hoe groter de moleculen, hoe dieper de kleur. Soms krijg je ook nog eens dat de vloeistof visceuzer wordt, maar dat hoeft niet altijd.

Bekende voorbeelden: Multifenolen (bijv. hydrochinon, pyrogallol) + NaOH + lucht.

Aceton + geconcentreerd H2SO4.

In beide gevallen krijg je grote moleculen en via geel-->oranje-->bruinrood--> (vrijwel) zwart krijg je steeds grotere moleculen tot je een soort teer-achtige massa hebt.

Die rode, bruine of zelfs zwarte oplossingen zouden best wel eens colloiden kunnen zijn. Test dat eens met jouw oplossing. Neem een zaklantaarn en schijn er vanaf de zijkant met de bundel in. Bij een echte oplossing zie je de bundel niet in de vloeistof, bij een colloid wel.
2. Azijnzuur + ammoniak + glycerol

Daarbij werd de blauwe oplossing kleurloos.
Blauwe oplossing????

Wat was er blauw? Alle ingredienten zijn kleurloos hoor. Dus als één van je oplossingen blauw was, dan werk je met super onzuivere chems en dan zou die andere proef met die rode kleur ook wel eens helemaal verkeerd uit kunnen pakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: organische proefjes

Ehm was dat glycerol die je in je ruitensproeier gooit (van dat kant en klare spul)? Dat kan het wel verklaren ja :oops:

Berichten: 497

Re: organische proefjes

Ehm was dat glycerol die je in je ruitensproeier gooit (van dat kant en klare spul)? Dat kan het wel verklaren ja :oops:
Is dat niet 1, 2-ethaandiol?

Berichten: 2.337

Re: organische proefjes

oops :oops:

ja dat moest ik ook nog eens vragen of anti vries wel redelijk zuiver glycerol was.

Ik zal vanavond eens die proef met de zaklantaarn doen. ;)

(Moet nu terug rap naar school s.o. chemie gaan maken over het verschil tussen alkanen,alcoholen en carbonzuren. 8-[ Afbeelding )

Berichten: 497

Re: organische proefjes

ja dat moest ik ook nog eens vragen of anti vries wel redelijk zuiver glycerol was.
Voor zover ik heb begrepen is antivries voor het grootste gedeelte 1, 2-ethaandiol ((ethyleen)glycol) en glycerine 1, 2, 3-propaantriol (glycerol).

Berichten: 3.145

Re: organische proefjes

Chemaniac, als jij wilt experimenteren, probeer dan toch eens om wat zuiverder stoffen te verkrijgen. Ik heb al meerdere malen gezien dat je met allerlei spullen werkt uit het keukenkastje/garage/schoonmaakhok. Sommige chems zijn best aardig (bijv. ammonia, soda, natriumhydroxide, witte azijn, bleekwater zonder parfum), maar de meeste zijn toch echt ongeschikt. Daartoe reken ik dus ook die blauwe antivries.

Het zegt gewoon ontzettend weinig als je dat soort spullen bij elkaar mikt. Er zit zoveel troep in, dat echt niet meer te zeggen is wat er gebeurt en ook de chemie-experts kunnen er dan niet veel van bakken, simpelweg omdat die niet weten wat er allemaal in zit voor materiaal.

Berichten: 2.337

Re: organische proefjes

Ja ik weet het ik ga binnekort naar een drogist in gent chems gaan inkopen en wat glaswerk tweedehands enzo.

Ik had al een lijstje in gedachten :

-1l zwavelzuur

-1l zoutzuur

-1l azijnzuur

-1l methanol

Zijn er nog stoffen die ik zeker moet hebben?

Berichten: 497

Re: organische proefjes

Dat hangt ervan af wat jouw favoriete chemierichting is.

En wat heb je allemaal?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: organische proefjes

Misschien nog HBr.

Met jouw zuren icm metalen kun je heel veel metaalzouten maken.

Berichten: 2.337

Re: organische proefjes

Ah en mss nog HI maar misschien is dit te gevaarlijk wegens explosiegevaar? Ik denk dan aan NI3 :oops:

Ik heb enkel ammoniak en (nu wel relatief zuiver) ijzersulfaat.

En de keukenproducten als soda en keukenzout natuurlijk ook.

Berichten: 497

Re: organische proefjes

Je kent de regels:

Zuur en base geven water en zout.

Een sterk zuur verdrijft een zwak zuur uit zijn zouten.

Zuur en metaal geven doorgaans zout en waterstof.

Hiermee kun je zelf een keur aan materialen bereiken, als je een beetje slim kiest.

Het heeft niet zo ontzettend veel zin om HI te kopen (als je dat kunt krijgen) maar KI is redelijk gangbaar: dan heb je in feite al je jodides.

Waarschijnlijk ben jij erg van de organische scheikunde.

Misschien vind je het leuk om te proberen met scheidingstechnieken enkele organische stoffen uit voedingsmiddelen te halen.

Berichten: 3.145

Re: organische proefjes

HBr en HI zijn best aardig (en het is onzin wat betreft explosiegevaar, NI3 maak je niet met HI). Echter HBr en HI zijn niet de stoffen waar je mee begint, omdat ze moeilijk zijn te verkrijgen voor een hobbyist en als ze al te krijgen zijn, dan zijn ze erg duur.

Ik heb een web-page geschreven voor startende hobby-chemisten. Door chems met beleid aan te schaffen kun je maximaal experimenteer plezier halen uit een minimum van chems. Het gaat er om dat je zo veel mogelijk eenvoudige basis stoffen hebt, liefst met een enkelvoudige eigenschap (dus, bijv. alleen maar zuur, alleen maar oxiderend).

http://woelen.scheikunde.net/science/chem/.../chemicals.html

Reageer