Springen naar inhoud

[scheikunde] Verf

• Log in om te kunnen reageren

manon92_CF

manon92_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 20:58

Hallo Allemaal,
Weten jullie waarvoor oplosmiddelvrije verf wordt gebruikt??
Alvast bedankt! :oops:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 21:49

Ehm ik zou haast denken om dingen mee te verven?
Waarvoor zou je anders verf willen gebruiken, vast niet om het in de pot te laten zitten. Je smeert het ergens op ter verfraaiing of ter bescherming tegen corrosie.

Martin.h

Martin.h

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 22:34

Nou ik dacht dat oplosmiddelvrije verfen vooral de poeder coatings en dergelijke zijn. Verfen die niet werken met een oplosmiddel maar met verhitting of een vloeibaar bindmiddel, wat door middel van chemisch drogen de vaste vorm aanneemt.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 03 februari 2007 - 22:35

Poedercoatings worden vaak op dingen die warmte moeten kunnen verdragen gebruikt, zoals velgen en schijfremmen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 februari 2007 - 23:33

Er zijn ook watergedragen verven.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Jeffrey_Buter

Jeffrey_Buter

• >250 berichten
  • 857 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 11:52

Onder oplosmiddelvrij verstaat men dat de verf geen organische oplosmiddelen meer mag bevatten. Xylenen, tolueen en terpentijn worden gebruikt als oplosmiddel. Dit mag over een tijdje niet meer omdat deze stoffen OPS (beter bekend als de schildersziekte) veroorzaken..kort om; ze zijn ongezond.
Tegenwoordig schakelen alle verffabrikanten daarom ook over op watergedragen verven. Hierin is je water het oplosmiddel en zover ik weer krijg je daar geen OPS van :oops: . De werking van een watergedragen verf is precies hetzelfde als die van een oplosmiddelhoudende verf.

Voetnootje:
OPS wordt de schildersziekte genoemd maar deze ziekte komt het meest voor bij de tapijtleggers. In lijmen zitten ook oplosmiddelen en vaak zijn deze zwaarder dan lucht. Een schilder op de ladder merkt dus veel minder van de oplosmiddelen dan de tapijtlegger die met zijn hoofd er bijna in zit.

Martin.h

Martin.h

• >25 berichten
  • 54 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 04 februari 2007 - 16:49

Ik dacht dat bij watergedragen verf altijd nog wel een klein percentage organische oplosmiddelen bevatten?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures