Koolstofmonoxide

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 232

Koolstofmonoxide

Hallo,

Iedereen weet dat bij verbranding zonder voldoende zuurtof er CO ontstaat.

Nu was mijn vraag: Bestaat er een (an-)organische reactie om CO aan te maken zonder verbranding?

Berichten: 497

Re: Koolstofmonoxide

Waar moet je het voor gebruiken?

Men maakt het doorgaans door mierenzuur en geconcentreerd zwavelzuur bij elkaar te voegen.

Ik hoop dat je weet dat CO geen lekker spulletje is.

Re: Koolstofmonoxide

nog 2 manieren

Steam-reforming van aardgas

Bij steam-reforming wordt methaan (en andere lichte koolwaterstoffen) uit aardgas eerst omgezet in een gasmengsel van waterstof en koolmonoxide (CO). Dit gebeurt met behulp van een katalysator bij een temperatuur van 950 °C en een druk van 25 bar.

Ontleding van IJzercarbonyl, verbinding van ijzer met koolmonoxide (CO).

Boven de 170 graden ontleed het in IJzer en CO.

Berichten: 497

Re: Koolstofmonoxide

Gerard schreef: Ontleding van IJzercarbonyl, verbinding van ijzer met koolmonoxide (CO).

Boven de 170 graden ontleed het in IJzer en CO.
Zo weet ik er nog wel een.

Ontleding van fosgeen.

Berichten: 3.145

Re: Koolstofmonoxide

Als je CO wilt met gemakkelijk te verkrijgen reagentia (dus niet een exoot als ijzercarbonyl), neem dan oxaalzuur en geconcentreerd zwavelzuur en verhit dit zachtjes. Oxaalzuur ontleedt dan in CO, CO2 en H2O. Het H2O wordt gebonden door het zwavelzuur, de CO en CO2 ontwijken in een 1 : 1 mix als gas.

Nog een andere manier is verwarmen van een mix van geel bloedloogzout en geconcentreerd zwavelzuur. Het is hier echt superbelangrijk om geconcentreerd zwavelzuur te nemen, anders krijg je een complexe mix van gassen, met o.a. blauwzuurgas!

Ik wil jou (Doom_Knight) wel op het hart drukken om verdraaid voorzichtig te zijn met deze experimenten, want weet wel, CO ruik je niet, zie je niet en het reageert zo ook niet ergens mee, waardoor je de aanwezigheid kunt afleiden, het is echt gemeen spul! Juist omdat je het niet waarneemt is het zo gevaarlijk (om die reden dus zelfs gevaarlijker dan bijv. chloor, broom).

Berichten: 4

Re: Koolstofmonoxide

Juist omdat je het niet waarneemt is het zo gevaarlijk .
Inderdaad, onafhankelijke adembescherming is geboden, een gewoon gasmasker met filter filtert geen CO. Een CO vluchtfilter is aan te raden bij dit soort experimenten. [!]

Berichten: 497

Re: Koolstofmonoxide

Een CO vluchtfilter is aan te raden bij dit soort experimenten. [!]
Maar wel goed vasthouden, anders stijgt hij op.

Het is raadzaam dat, als je dit experiment doet, het gevormde CO gelijk weer voor een ander experiment gebruikt, m.a.w.: Laat CO geen doel zijn, maar een middel.

Is CO toch het doel, dan ben je ofwel dom bezig, ofwel een terrorist die forenzen in de metro wil platleggen.

Berichten: 3.145

Re: Koolstofmonoxide

Om even weer serieus te zijn. Wat wil je met dat CO? Eigenlijk vind ik dat het sowieso geen slimme aktie is om dit te doen.

Zelf doe ik best wel eens experimenten met gevaarlijke chems (o.a. halogenen, maar ook wel eens met gassen als NO2), maar tot nu toe heb ik nog nooit een experiment met CO gedaan, simpelweg omdat ik geen apparatuur heb, waarmee ik dit kan aantonen en om nou horizontaal te gaan, zonder enige waarschuwing vooraf vind ik niet zo'n prettig idee. Mijn apparatuur is mijn neus en daar heb ik dus helemaal niks aan met CO.

Als ik dan met iets giftigs moet werken, laat het dan een 'eerlijk' gif zijn, dat flink bijt voordat het echt toeslaat. Wat dat betreft is chloorgas een ideale stof om mee te werken. Je merkt het ogenblikkelijk, nog voordat het echt gevaarlijk wordt.

Berichten: 37

Re: Koolstofmonoxide

CO is een dodelijke sluipmoordenaar zoals al aangegeven is. Ik denk dat je weinig met het gas kan, het is alleen maar gevaarlijk. Slechte verbranding geeft CO.

Berichten: 385

Re: Koolstofmonoxide

Er is ook nog een evenwicht met CO

C (s) + CO2 (g) <=> 2 CO (g)

Hier zou op een veilige manier misschien ook wat mee kunnen.

Berichten: 3.145

Re: Koolstofmonoxide

Dat evenwicht bestaat, maar de reactie verloopt alleen meetbaar snel bij temperaturen van 1000 graden of zo. Bij kamertemperatuur gebeurt er echt helemaal niets als je CO2 en C in contect brengt met elkaar.

Reageer