[scheikunde] Zilverwater Reactievergelijking

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Zilverwater Reactievergelijking

Hallo mensjes,

Ik heb het volgende gelezen op een site:
Om de geleiding van het gedistilleerde water bij de start wat beter te maken doet men soms een heel klein beetje van een oplossing van keukenzout of zeezout in het water. Hierdoor wordt het fabricageproces versneld omdat de stroom bij de start groter is. Het water wordt tijdens het proces iets grijs en krijgt dus geen gele kleur. Er ontstaat een witte wolk bij de elektrode. Deze wolk bestaat uit zilverchloride (niet oplosbaar in water) een zilverzout.
In het water zitten 2 zuivere zilverelektrodes.

Mijn vraag is: Welke reactievergelijking hoort er bij het ontstaan van de wolk zilverchloride?

Alvast bedankt :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Zilverwater Reactievergelijking

Hallo naruto, welkom op dit mooie forum.

Het is mij niet helemaal duidelijk wat het doel van dit proces is. Het gaat om electrolyse, maar wat wordt er gemaakt?

Om op je vraag in te gaan: hoe zou dat zilver, dat in het gevormde zilverchloride zit, in het water terechtkomen?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Zilverwater Reactievergelijking

@ Marjanne

Het doel van dit proces is om zilverwater, een voedingsupplement, te maken. Maar hierbij ontstaat ook zilverchloride. En ik zou graag willen weten hoe de reactievergelijking eruit ziet die hierbij hoort (ik ben niet zo goed in reactievergeljkingen :oops: )

In het water gaat keukenzout en 2 zilverelektrodes.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zilverwater Reactievergelijking

Zilverchloride is AgCl. Dit lost slecht op in water, en je hebt 2 zilverelektrodes die Ag+ afgeven.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Zilverwater Reactievergelijking

Naruto , kun je in dit forum de website geven waarin je over die voedingssupplementen en het zilverchloride gelezen hebt? Om vast te stellen uit welke hoek deze website afkomstig is.

Zilververbindigen kunnen gevaarlijk voor de gezondheid zijn omdat ze met zwavelhoudende aminozuren uit onze eiwitten kunnen reageren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Zilverwater Reactievergelijking

http://www.colloidaalzilver.nl/pag4.html

Maar er stond het zilverchloride werd opgelost door ammoniak in de lever en het bloed.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Zilverwater Reactievergelijking

Naruto , ik heb de website die je vermeld hebt helemaal doorgenomen. Trek je er niets van aan dat je de electrolyse van gedestilleerd water met twee zilverelectroden niet begrijpt. De auteur van al die teksten, een acupuncturist c.q. natuurgenezer, heeft het zelf ook niet begrepen. Af en toe vermeldt hij iets over AgCl. Maar op andere plaatsen vermeldt hij iets over een gele en bruine stof. Ik denk dat hij ook weleens Ag2O maakt maar hij noemt het niet bij de naam.

Uit de tekst kun je wel zien dat reclames voor dit soort produkten geen gezondheidsclaims meer mogen bevatten. Ze worden nu "voedingssupplementen" genoemd. Dat mag wel. De kwalen die ze zouden kunnen genezen mogen echter niet meer genoemd worden in advertenties en folders.



Je vraagt je toch wel af waarom iemand die gezond is chemicalien als zilvermetaal, zilveroxyde, zilverchloride in colloidale vorm tot zich zou willen nemen. De inwerking van zilverionen is nogal fors op onze eiwitten. Met zilvernitraat ( helse steen) kun je wratten op onze huid weg-etsen. En wat doen die andere chemicalien?



De auteur geeft daar zelf het antwoord op. Ik citeer:

.... ben ik persoonlijk van mening dat zilverwater inwendig gebruikt vooral een soort kanaliserende, sturende werking heeft op het gehele lichamelijke organisme en dat van hier uit zijn wonderbaarlijke veelzijdige werking is te verklaren.

Helaas heb ik die veelzijdige werking nog niet kunnen vinden. Misschien komt dat nog.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Zilverwater Reactievergelijking

Thnx hzeil. dat heeft me heel veel geholpen :oops: .

Nu moet ik echter wel een nieuwe toepassing van zilverchloride vinden.

Weet jij er mischien 1?

Ik heb nu al dat het gebruikt wordt in de fotografie en in meekleurende optische glazen.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] Zilverwater Reactievergelijking

Naruto , je wilt dus weten hoe je AgCl maakt en wat je er mee kunt doen. Welnu, het is, net als AgBr, een lichtgevoelige stof. Als je het maakt is het wit maar onder invloed van licht krijgt het snel een violette kleur. Dat komt door veranderingen binnen het AgCl kristal onder invloed van daglicht.

Bij de electrolyse van een verdunde NaCl-oplossing met twee zilverelectroden gebeurt het volgende:

Aan de kathode krijg je waterstofontwikkeling en alkalisering van de electroliet door de reaktie: 2H2O +2e ----) 2OH- + H2.

Aan de anode krijg je de vorming van AgCl volgens de reaktie: Ag + Cl- ----) AgCl + e.

De vraag is echter in welke vorm het zilverchloride ontstaat. Als je een tamelijk geconcentreerde zoutoplossing neemt en je kiest voor een lage stroomsterkte ( c.q. stroomdichtheid) dan krijg je een goed hechtende AgCl-laag op je zilveranode. Zo worden bijvoorbeeld referentie-electroden gemaakt voor potentiaal metingen en pH metingen.

Maar als je, zoals onze zilvertherapeut uit Soest, electrolyse gaat doen met heel weinig zout in oplossing dan krijg je aan de anode naast AgCl vorming ook Ag2O

en O2 vorming met gasbellen.

Het AgCl wordt dan onder diffusielimitering van de Cl- ionen gevormd en dan kan het alleen maar als een los, niet hechtend poeder ontstaan. Er is wel veel kiemvorming maar er is onvoldoende aanvoer van Cl- ionen om tot kristalgroei te komen. Vandaar de colloidvorming aan de anode. En wat er nog aan blijft kan gemakkelijk van de elektrode afgeveegd worden.

Op analoge wijze kun je zo ook koperpoeder op de kathode maken. Maar dat is een ander verhaal.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer