[scheikunde] Kristalwater uit soda bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[scheikunde] Kristalwater uit soda bepalen

Voor school ben ik bezig met het opstellen van een werkplan voor het bepalen van het kristelwater van soda. We moeten hiervoor 3 verschillende methodes gebruiken. Eén van de methodes die we gaan gebruiken is de indirecte zuur/base titratie.

Dit is wat ik tot nu toe bedacht heb:

We wegen als eerste het soda af wat we gaan gebruiken voor de proef, dit gewogen gewicht is inclusief kristalwater. We lossen soda op in water, hier voegen we een overmaat zoutzuur toe (zie reactie vergelijking).

Reactie 1:

(Na+)2CO32- (s) + H3O+ (aq) --> HCO3- (aq)

Reactie 2

HCO3- + H3O+ --> CO2 (g) + H2O (l)

Hierna loop ik vast met het bedenken van de methode om het kristalwater te bepalen. Kan iemand mij een stuk in de richting helpen?

Uit de redox-tabel in mijn BINAS heb ik een reactie gevonden die misschien uitkomst kan bieden.

2CO2(g) + 2H+ + Mg(s) --> H2C2O4 + Mg2+ + 2e-

H2C2O4 is ook in de zuur-basen-tabel van BINAS vermeld, ik weet niet of dit nodig is.

Berichten: 89

Re: [scheikunde] Kristalwater uit soda bepalen

Kristalwater uitstoken.

Wet van behoud van massa doet de rest.

Na2CO3·nH2O(s) -> Na2CO3(s) + n H2O

Berichten: 2

Re: [scheikunde] Kristalwater uit soda bepalen

Gedep schreef: Kristalwater uitstoken.

Wet van behoud van massa doet de rest.

Na2CO3·nH2O(s) -> Na2CO3(s) + n H2O
Bedankt voor de reactie maar ik zocht eigenlijk naar een methode via een zuur/base titratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Kristalwater uit soda bepalen

Het is heel simpel.

Je zit eigenlijk al op de goede weg voor het uitkoken van de CO2 met behulp van een nauwkeurig bekende overmaat zuur.

Nadat je alle CO2 uitgekookt* hebt, heb je een nauwkeurig bekende overmaat zuur - het zuur dat met de soda gereageerd heeft over.

Hoe bepaal je de nauwkeurig bekende overmaat zuur - het zuur dat met de soda gereageerd heeft dat over is gebleven?

Hoe bepaal je van daaruit het zuur dat met de soda gereageerd heeft?

Hoeveel mol zuur is er nodig om met 1 mol soda te reageren tot koolstofdioxide en water?

Hoeveel mol zuur had er nu gereageerd met de soda?

Hoeveel mol soda had je dus?

Hoeveel gram soda was dit?

Wat is het verschil met de hoeveelheid soda die je had ingewogen?

Wat betekent dit verschil?

*: Met koken bedoel ik dus echt dat je je erlenmeyertje ongeveer 10 minuten laat koken op een brander. Houdt er wel rekening mee dat je voor deze proef dus geen HX (X = Cl, Br) moet gebruiken, omdat je dat er even makkelijk uitkookt. Dag bepaling :oops: .

Nu denk je vast en zeker: "Maar ik verdamp dan toch water mee. Verandert dat de concentratie niet?" Boeit niet aangezien het aantal mol zuur verder niet verandert.

Berichten: 497

Re: [scheikunde] Kristalwater uit soda bepalen

Je zou ook het volume van de ontweken koolstofdioxide zelf kunnen meten.

Berichten: 219

Re: [scheikunde] Kristalwater uit soda bepalen

Kan je voor kristalwaterbepaling ook KF (Karl Fisher)-titraties gebruiken?

Reageer