Springen naar inhoud

[Wiskunde] Schaakbord

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 21 november 2005 - 12:35

Op de velden van een schaakbord van 8 bij 8 zet je pionnen. Hoeveel pionnen kun je maximaal neerzetten zodat er geen enkele horizontale of verticale rij is met meer dan drie pionnen?

Ik kom er niet helemaal uit maar wie kan mij hiermee uit de brand helpen.

Gr Johanus buitenhuis

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

• Gast

Geplaatst op 21 november 2005 - 12:49

uit het hoofd zeg ik 21 pionnekes. kweet niet of het klopt, maar lijkt me wel logisch. zet je diagonaal vol met pionnen, en vul daarna de omliggende op zodanig wijze da je de 3 per rij/kolom niet overschrijdt

StrangeQuark

StrangeQuark

• >1k berichten
  • 4160 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2005 - 12:54

Ik kan zien dat het allemaal dezelfde ip adressen waren, als je je onderwerp nog een keer zo schaamteloos onder de aandacht probeert te brengen sluit ik het onderwerp. Als je geduld hebt dan krijg je vaak binnen een dag hulp en in 99% van de gevallen een goede oplossing. De mensen zijn hier om je te helpen, niet om lastig gevallen te worden.

Ik zou zeggen 24 omdat je elke rij volgens mij wel netjes kan vullen met drie pionnen. 8x3 dus.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 november 2005 - 13:03

Dit is een oplossing, en meer kunnen er in ieder geval niet op.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

• Gast

Geplaatst op 21 november 2005 - 14:26

eja rogier/strange tis inderdaad 24. ksnap niet hoe ik dan aan 21 kom. ik deed 8x3 = 21 :roll: , very strange :P

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures