Aceton in benzine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Aceton in benzine

Hoi,

Ik kwam ik op internet tegen dat als je een klein beetje aceton bij je bezine toevoegd dat je dan veel zuiniger rijd doordat de bezine beter verstuift. Al deze berichten komen uit 2005 en daarna heb ik er niets meer over kunnen vinden. Is dit nu eigenlijk waar of is dit een verzinsel? en waar zou ik aceton kunnen kopen?

Groeten rickzz

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Aceton in benzine

You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 274

Re: Aceton in benzine

Het eerste wat bij me na boven komt is Trail and Error.

Berichten: 37

Re: Aceton in benzine

Kun je doen, maar ik waag t er niet op. Misschien werkt t net als injectie reiniger voor n keertje?

Berichten: 161

Re: Aceton in benzine

Mythbusters had er enige tijd geleden mee ge-experimenteerd; hun resultaat was negatief!

Okee je moet er dan wel bij zeggen dat Amerikaanse benzine niet gelijk is aan Europese benzine (Amerikaanse benzine heeft een lager octaangetal) natuurlijk, dus het zou hier iets kunnen doen. Aangezien aceton een oplosmiddel is vraag ik me wel af of het geen negatieve effecten kan hebben op je euteaux trouwens.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Aceton in benzine

Benzine is ook een vrij goed oplosmiddel, maar wel een stuk apolairder dan aceton.

Inderdaad is het wel een goed idee dat je opbrengt: misschien is het verstandig je te realiseren dat een eventuele bezuiniging van enkele tientjes op je brandstof het niet waard is het risico te lopen om regelmatig een nieuwe motor te laten plaatsen.....

Berichten: 364

Re: Aceton in benzine

Rickzz schreef: Hoi,

Ik kwam ik op internet tegen dat als je een klein beetje aceton bij je bezine toevoegd dat je dan veel zuiniger rijd doordat de bezine beter verstuift. Al deze berichten komen uit 2005 en daarna heb ik er niets meer over kunnen vinden. Is dit nu eigenlijk waar of is dit een verzinsel? en waar zou ik aceton kunnen kopen?

Groeten rickzz
Hier in belgie koop je aceton in de Delhaize, Spar, de GB of de Colruyt in flessen van een liter, maar toch geloof ik niks van die onzin

Berichten: 5

Re: Aceton in benzine

Ik heb het nu eens geprobeerd in mijn brommer met gescheiden olie en benzine.

Het lijkt erop of hij wat stabieler loopt en hij trekt ook iets harder op.

Nog een effect is dat de motor koeler blijft maar dat kan ook een placebo effect zijn,

of het zuiniger is weet ik nog niet daar kom ik wel achter bij de volgende keer tanken.

Een nadeel:

Hij start iets minder goed, de startmotor moet iets langer draaien of ik moet bij het starten al een klein beetje gas geven.

Kan dit eraan liggen dat de olie die al gemengt zit in de cilinder met de (benzine + aceton) een reactie aan gaat waardoor de olie oplost en de motor minder goed op gang komt?

Reageer