Springen naar inhoud

Verkoperen van isolatoren?

• Log in om te kunnen reageren

libretto

libretto

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2007 - 18:23

Geachte chemisten,

Vanwege mijn wens zelf printplaat te maken (plaatje epoxy/glasvezel bedekt met koperlaagje) de volgende vraag:

Hoe kan ik een isolator verkoperen?

Alvast bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 februari 2007 - 20:54

Ja, dat kan. Maar het vereist wel kennis en ervaring.

Zoek eerst eens op internett onder de trefwoorden:
electroless copper, chemical copper deposition,

Je komt waarschijnlijk snel op een commerciele web-site terecht met een aanbieding van een proces. Waarbij de receptuur geheim gehouden wordt. Maar je wordt er in ieder geval wat wijzer van.
Eventueel kan ik zelf wel receptuur vinden. Maar dat kost wat tijd.

Mijn ervaring is echter dat het vrij moeilijk is. Moeilijker dan het maken van een zilverspiegel of een "stroomloos nikkel" laag.

Worden printplaten op deze manier gemaakt? Of maakt men gebruik van een walsmethode met kunststof en koperfolie?

Overigens dacht ik dat het weg-etsen van koper van printplaten nu obsoleet is. Men brengt liever selectief koper aan dan dat men het overtollige wegetst.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Echtepino

Echtepino

• >250 berichten
  • 794 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2007 - 10:06

Ik zou dan ook gaan voor 'stroomloos' nikkel (eenvoudig) en dan verkoperen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 23:26

Voor een printplaat is stroomloos nikkel niet handig. Ook niet onder een koperlaag. Je krijgt problemen bij het weg-etsen van het overtollige metaal.
Stroomloos nikkel is heel resistent tegen het etsen met Fe(III)Cl3 .
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

mironteau

mironteau

• >25 berichten
  • 70 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 01 maart 2007 - 10:05

@hzeil: je hebt het idd juist voor: printplaten worden op industriele schaal vervaardigd door een Cu folie op een drager te walsen. Eigenlijk wordt een laminaat gemaakt van Cu folie, glasvezel en partieel gepolymeriseerd epoxyhars dat dan onder verhoogde druk en temperatuur wordt uitgehard (in een pers). Op analoge wijze worden spaanderplaten met een laag decorpapier (papierdrager geÔmpregneerd met halfgepolymeriseed melamine-formaldehyde hars) veredeld tot meubelplaten. De oude (bakelieten) printen werden op analoge wijze gemaakt mbv een drager op basis fenol-formaldehyde hars.

@Libretto: zelfs op industriele schaal (en ik heb toch al wat printplaten bedrijven bezocht) wordt altijd uitgegaan van een klassieke printplaat, bedekt met fotoresist die na belichten en ontwikkelen wordt geŽtst. Alleen gaat men meestal niet met FeCl3 werken, maar met een mengsel van H2O2 en H2SO4. Het spoelwater en de verworpen ets- en ontwikkelbaden worden in een fysisch-chemische intallatie gezuiverd. Typisch bevat het effluent dan < 0,5 ppm Cu.

Als je zelf printplaten wil maken, dan is mijn advies: "keep it simpel": koop je fotogevoelige print in de vakhandel en ga daarmee aan de slag.

Cordialement
:oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures