Springen naar inhoud

Sjoemelen c.q. steggelen

• Log in om te kunnen reageren

EVervoort_CF

EVervoort_CF

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 11:54

Hebben jullie wel eens gesjoemeld tijdens je studie. Bijvoorbeeld als je moet titerstellen kun je van tevoren berekenen/sjoemelen hoeveel volume je moet toevoegen, waardoor je titerstelling ogenschijnlijk goed gaat. :oops:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

McSnarf

McSnarf

• >100 berichten
  • 184 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 12:13

-schaam-modus aan- Ja.... -schaam modus uit..

cipherIX

cipherIX

• >100 berichten
  • 181 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 12:20

niet echt sjoemelen, maar -
mijn chef heeft nu een paar dagen vrij (-tja- z'n zonen zijn 11 & 17 en hij moet dus thuis zijn (baby-sitten), vanwege een school-vakantie hier), maar hij belt me de gehele dag (ca. iedere 2h) - ben ik nu laborant of secretaresse? - dus ga ik vandaag in het laboratorium niet aan het toetsel en geef niet thuis :oops: !!

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 12:33

We hadden op het practicum een recorder bij de LC-UV opstelling die reageerde als je langs liep. Door precies uit te rekenen bij welke tijd welke piek eruit moest komen, en dan dus langslopen of voor hogere concentratie te springen kreeg je heel goede ijklijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 februari 2007 - 12:36

Bijvoorbeeld als je moet titerstellen kun je van tevoren berekenen/sjoemelen hoeveel volume je moet toevoegen, waardoor je titerstelling ogenschijnlijk goed gaat.

Ik vind dit geen sjoemelen. Als je de titer vantevoren kunt schatten of zelfs al weet, dan is er niets op tegen om daarvan gebruik te maken bij de titratie. Het gaat uiteindelijk veelal om de laatste cijfertjes van je titer.

Bij veel (milieuchemische) analysemethoden (op grond of afvalwater) staat genoteerd: probeer een schatting te maken van het gehalte voordat je... enz.

Maar eerlijk is eerlijk: ik heb met mijn practica ook weleens naar het antwoord toegewerkt. Van anderen, die een proef al gedaan hadden, hoorde je weleens wat eruit moest komen. En dan kwam dat er natuurlijk uit. Zo niet, dan tóch... :oops:

Scheich

Scheich

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 13:46

Ik heb wel eens mijn ogen dicht gedaan voor een niet meewerkende triplo en de derde dan maar ge"extrapoleerd" uit de andere twee. :oops:
Ik moet er natuurlijk bij zeggen dat ik dit in een werk situatie niet zou doen maar het was 28-30oC en mijn paralel klas zat al op het terras duss... 8-[

Dr.Chemo

Dr.Chemo

• >100 berichten
  • 131 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 16:10

In Chemie ( en andere wetenschaps / niet-wetenschapsvakken ) kan je in mijn ogen bijna altijd 'sjoemelen' , als dit geen desastreuze gevolgen heeft , heb ik er totaal geen problemen mee .

JeroenCV , zaalig verhaal man ! :oops:

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 16:22

In Chemie ( en andere wetenschaps / niet-wetenschapsvakken ) kan je in mijn ogen bijna altijd 'sjoemelen' , als dit geen desastreuze gevolgen heeft , heb ik er totaal geen problemen mee .

JeroenCV , zaalig verhaal man ! :oops:

wow wordt ik hier meteen zalig verklaard!!! Geplaatste afbeelding

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 16:45

bij een organische synthese moesten we een bepaald product uit komen,
dit moesten we testen op zuiverheid met een IR.

mijn proef was nogal mislukt, ik ben gewoon de zuivere stof in de voorraadkast gaan pikken :oops: want deze aanwezig. haha

Beryllium

Beryllium

• >5k berichten
  • 6314 berichten
  • Minicursusauteur

Geplaatst op 07 februari 2007 - 16:49

wow wordt ik hier meteen zalig verklaard!!! Geplaatste afbeelding

Neenee, jij niet, je verhaal 8-[

Tja, sjoemelen; ik denk dat iedereen tijdens zijn school/studie wel eens gedaan heeft.
Afhankelijk van het vak heb ik ook wel eens zoiets gedaan :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 18:16

Net zoals bij een asbepaling, ik had per ongeluk een keer een kroesje omgegooid. Wat er naast was gevallen heb ik er weer in gedaan en in de oven gestopt voor verassen.

Bij het terug wegen bleek dat er geen duplo verschil was. (asbepaling gaat in duplo hier)
Dit zou je ook sjoemelen kunnen noemen daar het niet zo netjes is om te doen.

placebo

placebo

• >250 berichten
  • 660 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 08:51

tuurlijk als je geen resultaten heb even van iemand anders overnemen anders mag je alles opnieuw gaan doen.
of iets anders ik had een training waardoor ik van alles moest maken niet gedaan en toen heb ik die van iemand anders ingeleverd helemaal goed :oops:
maar meestal heb ik zelf wel fatsoenlijke resultaten en bereid ik alles gewoon voor want ik wil het natuurlijk wel goed doen 8-[

Rickkie

Rickkie

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 08 februari 2007 - 14:31

Ik zelf heb natuurlijk NOOOOOOIT 8-[ gesjoemeld... Maar mijn hele klas deed dat wel met hoe heet dat vak ook alweer... kwaliteitszorg :oops:
Dan moest je met statistiek gaan werken ... en onze leraar snapte het zelf ook niet, en was niet echt een stoere persoonlijkheid--> een iemand snapte het wel en die heeft zijn excelprogramma tijdens het examen op de pc naar iedereen in de klas gestuurd. Met als opmerking dat je het een beetje aan moest passen natuurlijk Geplaatste afbeelding
Resultaat: een voldoende, maar ik kan nog steeds helemaal niets van statistiek ;)
Dus hier heb ik wel spijt van haha maar ja anders had ik waarschijnlijk niet mijn P gehaald dus ik zou zeggen: dura lex, sed lex (of hoort dat in een ander topic ;))

Dual

Dual

• >100 berichten
  • 161 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 februari 2007 - 09:25

Tijdens het natuurkunde practicum moesten we ooit de µ0 van het vacuum bepalen... dat ging dus in het begin al helemaal verkeerd. Toen hebben ik (+ klassegenoot) minimaal een uur lang alle waarden terug gerekend (met de hand, er waren toen nog geen computers aanwezig!). Toen we net klaar waren kwam de docent kijken hoe we resultaten verwerkten; die waren bij de anderen n.l. altijd bagger met een zeer grote spreiding. Wij hadden nog geen tijd gehad om de waarden aan te passen, dus toen de docent naast ons kwam zitten vielen zijn ogen uit z'n hoofd toen hij zag dat we 12 punten op kaarsrechte lijn hadden en µ0 op 6 cijfers nauwkeurig...... Dat kan niet, julie hebben gesjoemeld etc. waarop mijjn collega in crime zei: zijn er eindelijk mensen die de proef goed doen wordt het niet geloofd...wij kunnen gewoon nauwkeurig meten.. Wij waren de enige met een acht voor de proef, en op het theorietentamen waren wij ook de enige die de vraag hierover goed konden berekenen..

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures