Springen naar inhoud

ijzer koper mengsel

• Log in om te kunnen reageren

everdying

everdying

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 15:11

hey mensen,

ik moet voor scheikunde een manier bedenken om het massa percentage ijzer, in een ijzer-kopermengsel uit te rekenen. Het berekenen is allemaal geen probleem, alleen vroeg ik me af welke reactie ik hiervoor kan gebruiken.

ik had zelf bedacht om ijzer in een kopersulfaat oplossing te doen, dan krijg je dus dit.

CuSo42- + Fe

en dan de redox reactie,
Red | Fe -> Fe2- + 2e-
Ox | Cu<sup>2+[/sup] + 2e- -> Cu

ik vroeg me dus af, krijg ik dan een ijzer-kopermengsel waarvan ik het massapercentag e ijzer kan uitrekenen.

MvG,

Glenn

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 15:40

Als je het zo wilt doen:

Bereken de massa van het mengsel.
Doe het mengsel in een overmaat kopersulfaat - Het ijzer lost op en koper slaat neer.
Als je nu de molaire massa's van ijzer en koper vergelijkt kan je een ruwe schatting maken.
Dit is echter een onnauwkeurig experiment, omdat kopersulfaat ook zuur reageert, en er meer ijzer kan oplossen dan er ijzer neer kan slaan (kopersulfaat + ijzer --> basisch kopersulfaat - ijzersulfaatmix).

Beter is het om het mengsel op te laten lossen in zoutzuur - koper is te edel om daarin op te lossen.

Scheich

Scheich

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 15:42

Hoi en welkom
Ik snap wat je moet doen, maar ik snap de opzet niet helemaal. :oops:
krijg je een mengel aangeleverd?
En in welke vorm, elementair metaal of in zouten en zo ja welke zouten?

Veranderd door Scheich, 07 februari 2007 - 15:43

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 19:10

Als het een mengsel is van korreltjes/poeder, maar ieder korreltje is wel van 1 metaal, dan kun je werken als volgt:
1) weeg een bepaalde hoeveelheid poeder/korrels af
2) voeg het geheel toe aan zoutzuur, wat van te voren even is uitgekookt, om lucht uit te drijven
3) verwarm de zoutzuur, tot alle ijzer is opgelost.
4) spoel goed na met veel water
5) laat rest drogen en weeg weer. Je weegt nu alleen koper.

Is het echt een mengsel in de vorm van een legering, dan is het wat lastiger. Je zou dan als volgt kunnen werken:
1) Los alles op in geconcentreerd salpeterzuur.
2) verdun met water en voeg een flinke overmaat natriumhydroxide toe
3) voeg een overmaat hydrochinon of een andere sterke reductor toe, zodanig dat het koper neerslaat en het ijzer niet. Eventueel gebruik je kalium natrium tartraat en glycerol, dan krijg je Cu2O i.p.v. metaal.
4) het onstane neerslag goed naspoelen met water en dan nog flink uitgloeien in een inerte atmosfeer om organische resten weg te werken.
5) gewicht bepalen van rest poeder en afhankelijk van of het metaal is of Cu2O kun je dan het gewichtspercentage koper uitrekenen.

Stap (3) en (4) is lastig, hier bestaat kans op meegetrokken onzuiverheden en bij het uitgloeien op oxidatie van het koper.

Veranderd door woelen, 07 februari 2007 - 19:34

everdying

everdying

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 19:26

@ scheich: Ik krijg helemaal niets aangeleverd. ik moet alles zelf bedenken, kreeg alleen de opdracht om het te doen. en ik ben een beetje een leek in scheikunde, dus ik weet niet of het zout of metaal als vorm heeft :oops:

@woelen: waarom moet ik het toevoegen aan zoutzuur? dat vind ik een beetje onduidelijk, krijg ik dan een mengsel?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 19:34

Als je het toevoegt aan zoutzuur, dan lost het ijzer op, en het koper niet.

everdying

everdying

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 20:50

maar dat is denk ik niet de bedoeling, het is de bedoeling dat je het ijzer en de koper oplost, of is dat niet mogelijk?

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 februari 2007 - 21:58

In een andere thread stelt meneer Tandplaque iets veel gemakkelijkers voor:

Gebruik een magneet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures