[scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

Hallo

Er is me gevraagd van enkele titratiecurven te maken. Ik moest een titratiecurve van zwak zuur met sterke base, sterk zuur met sterke base, sterk zuur met zwakke base en zwak zuur met zwakke base te maken. De eerste 3 curven lukken mij, maar het verloop van de curve van zwak zuur en zwakke base weet ik niet.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt

groeten trees

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

Hoe moet je ze maken? Opmeten? Uitrekenen? Als het uitrekenen is, kun je dan een punt proberen voor te doen voor ons, dan helpen we verder!

Berichten: 4

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

Er is mij alleen gevragd om te curve te tekenen, om het verloop van de curve weer te geven. Het maakt zelfs niet uit welk zwak zuur met welke zwakke base, ik hoef alleen maar het verloop te weten.

Ik zal een voorbeeld geven. Als je een titratie van een sterk zuur met een sterke base doet en je zet dit in een grafiek met als x-waarde toegevoegde ml en als y-waarde de specifieke geleidbaarheid dan krijg je een V-vormig verloop en is het equivalentie punt het punt met de laagste speciefieke geleidbaarheid.

Hoe is dit bij een zwak zuur en zwakke base?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

Oeps, nu houd ik me even afzijdig, want ik ben zo iemand die bij de titratiecurve van een zuur met een base meteen denkt aan een grafiek van pH tegen ml!

Berichten: 385

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

Ik heb vanmiddag net zo'n grafiek gemaakt. Het was van calciumhydroxide met zoutzuur titreren. Daar kwam een V-vormige grafiek uit. Ik heb alleen geen idee of dat sterke / zwakke zuren / basen zijn. Maar misschien heb je er wat aan.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

Misschien kan dat soort grafiek mij ook helpen, een grafiek van pH en ml ...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

Ik heb vanmiddag net zo'n grafiek gemaakt. Het was van calciumhydroxide met zoutzuur titreren. Daar kwam een V-vormige grafiek uit. Ik heb alleen geen idee of dat sterke / zwakke zuren / basen zijn. Maar misschien heb je er wat aan.
Off topic: dat hoor je dus eigenlijk te weten, of het sterke of zwakke zuren/basen zijn. Anders ben je gewoon aardappels aan het koken.

Berichten: 162

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

Je moet je afvragen, "Wat karakteriseerd een zwakke base of een zwak zuur, waarom zijn deze anders dan een sterk zuur of base?"

Hintje: dissociatie

Berichten: 385

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

@ FsWd

Laat dat maar aan de moderators enz. over. Wel even goede vrienden hoor. :oops:

Edit: Ik bedoel dat de moderators moeten beslissen of een bericht iets toevoegd of niet, dus niet jij en ik.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

Ben jij dan een moderator?

Berichten: 7

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

Ik moet eerlijk zeggen dat ik titratiecurves ook alleen in de vorm van: toegevoegde ml zuur / base op de x-as en pH op de y-as ken. Maar als ik er een beetje over probeer na te denken kom ik erop uit dat het verloop van de V-curve bij titratie van een zwak zuur met een zwakke base heel erg vlak verloopt. Een soort van platgedrukte V dus. Maar zoals ik al zei: ik heb geen ervaring met dit soort curves.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

yochem schreef: @ FsWd

Laat dat maar aan de moderators enz. over. Wel even goede vrienden hoor. 8-[

Edit: Ik bedoel dat de moderators moeten beslissen of een bericht iets toevoegd of niet, dus niet jij en ik.
Nou, op het wel of niet iets toevoegen aan doelde ik dus niet. Het gaat erom dat je weet wat je op het lab aan het doen bent, en niet 2 dingen bij elkaar aan het gooien bent omdat het van de leraar moet. :oops:

Berichten: 264

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

ik heb ze hier wel liggen die conductometrische titratiecurves, waar de geleidbaarheid in de y-as staat en het aantal ml toegevoegd in de x-as staat.

Bij titratie van een sterk zuur met een sterke base is het inderdaad een mooie V-vorm.

Bij een zwakke base met een sterk zuur begint hij platter, en na het equivalentiepunt gaat hij steiler omhoog, het is dus nog steeds V-vormig, maar niet regelmatig.

maar bij een zwakke base en een zwak zuur is het geen V-curve meer!

In het begin gaat hij schuin omhoog, maar na het equivalentiepunt gaat hij bijna plat en kom je dus een schuine ^ uit.

Het is allemaal heel logisch te beredeneren als je bedenkt dat sterkere zuren en basen beter geleiden dan zwakkere.

Berichten: 2

Re: [scheikunde] titratiecurve zwak zuur en zwakke base

bij een titratie van een zwak zuur met een zwakke base zal de curve inderdaad een V zijn, maar dan omgekeerd. De curve begint door sterk te stijgen waarna het de equivalentiepunt bereikt op zijn hoogste punt (de top van de omgedraaide V) daarna daalt de curve weer geleidelijk. het is dus wel een rare V

Reageer