Stof gezocht

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 6

Stof gezocht

Ik ben een complete chemie leek, maar ik heb jullie hulp nodig voor een spel.

Ik heb het net al tot in den treure afgespeurd naar info maar niets kunnen vinden. (Of toch niets dat voor een leek begrijpbaar is.)

Weet er iemand of onderstaande afbeelding een chemische formule is en zo ja, van welke stof.

'k Weet het: de afbeelding is zeer onduidelijk, maar beter lukt niet... het is een klein detailtje uit een groter geheel.

Afbeelding

Berichten: 274

Re: Stof gezocht

Ok, wat staat er rechts in het midden is dat een N met daaraan vast een M met nog iets?

Links van het midden wat staat daar? En daaronder? Helemaal bovenaan lijkt me een OH groep.

Als je dit weet kan ik misschien wel verder helpen.

Berichten: 8

Re: Stof gezocht

jij weet hoe die structuurformule eruit ziet.

alle hoekjes zijn C'tjes (koolstof) als er in tussen 2 streepjes staan is het een dubbele binding. aan alle koolstofatomen horen 4 bindingen te zitten. als er geen koolstof aanzit is dit een waterstofatoom (H) dus het aantal Ctjes tellen en de Htjes. en dan de zijgroepen nog.

ik hooop dat je hier iets aan hebt.

c14h16o2nmcmnd

ik kan niet alle zijgroepen goed lezen. dus die nmcmnd denk ik ook maar..

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stof gezocht

Molecuulformule: C15H19NO2.

Me = Methyl, MeO = methoxy

Die "D" links is een O

En die brede streepjes en mislukte stippellijntjes geven stereochemie aan.

(R )-1-(4-METHOXYPHENYL)-N-((5-METHYLFURAN-2-YL)METHYL)ETHANAMINE

Berichten: 274

Re: Stof gezocht

Zoals jij het zegt Fswd dan zou het 2-Benzoyl-N-methylcyclohexanecarboxamide zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stof gezocht

Zoals jij het zegt Fswd dan zou het 2-Benzoyl-N-methylcyclohexanecarboxamide zijn.
Zomaar ergens een naam vanaf plukken heeft geen zin natuurlijk: ik zie nergens een amide en ook nergens een dubbelgebonden zuurstof.

Berichten: 6

Re: Stof gezocht

Mooi, mooi... er komt schot in de zaak?! En heeft er iemand enig idee wat dat beest dan in gewonemensentaal is? :oops:

Overigens wat jij C15H19NO2 noemt... dat vind ik hier terug onder de naam Tropacocaine maar lijkt toch niet echt op m'n post? Of ben ik mis?

Stomme vraag misschien... maar zou dit een of andere variant/afgeleide van Yperiet of Mosterdgas kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Stof gezocht

Hmmz, /me ziet net in dat ie niet kan tellen: C15H19NO3 moet het zijn, en ik heb geen idee wat het dan zou moeten voorstellen.

En Yperiet is het zeker niet want daar zweeft zwavel en chloor in.

Waar gaat dat grotere geheel precies over?

Berichten: 6

Re: Stof gezocht

Weleuh... het grotere geheel is niet echt chemisch ;-) Het is een speurtocht waarbij je via tips op internet een fysieke plaats moet zien te vinden. Deze formule stond op een bijgewerkte afbeelding van een film, daar waar op het origineel dit niet te vinden is.

Maar bon, volgens deze site zou dat dan SANTONINOXIME moeten zijn... een vervangmiddel voor Santonin, een middel tegen rondwormen???

Maar de afbeelding op deze site lijkt weer niet echt op mijn voorbeeld?

Sorry hoor... wil je niet aanvallen want ben echt wel volkomen leek. Maar klopt de molecuulformule wel?

Berichten: 1.153

Re: Stof gezocht

Wat zit er aan die N rechts? een Me en een ?? ik kan dat niet goed zien.

Berichten: 181

Re: Stof gezocht

Beste Koen,

Volgens mij is de formule van het afgebeelde molecuul: C17H23NO3 (2x Me = -CH3 aan het N-atoom); moleculair massa: 289.38, maar ook ik kan niet het gehele molecuul juist herkennen ...

De structuur lijkt veel op die van "dihydrocodeine", dus eigenlijk een afgeleide verbinding daarvan (Duitstalige link: :oops: --> Dihydrocodein). En "ja", men kan het als medicijn of een drug opvatten (tegen pijn), want het behoort tot de "opiumalkaloiden" (opium-achtige stof).

Gegroet,

OMS

-------

bewerking / attachment:

8-[ Het is "codeine" (weer een Duitstalig link: --> Codein) of niet ?

Berichten: 2.337

Re: Stof gezocht

Afbeelding

Is het deze stof?

Wat aan die stikstof atoom hangt is echt niet waar te nemen. :oops:

Berichten: 6

Re: Stof gezocht

Iedereen alvast bedankt voor de moeite! Of het ene of gene stof is, daar kan ik helaas niet over oordelen. 'k Ben immers de leek hier :oops:

Misschien is het duidelijker als jullie het origineel kunnen zien. 't Is een flashfilmpje. De formule staat links-onderaan op de 3-de filmaffiche (Sin City).

Berichten: 387

Re: Stof gezocht

het is volgens mij LYCORAMINE (1,2-Dihydrogalanthamine)

Merck index (11e editie 1989, no 5497, pagina 885 )

One of the MINOR alkaloids of Lycoris radiata (RED SPIDER LILY)

Misschien hebben ze in een voornamelijk zwart- wit film een extra aanduiding geplaatst voor het intense rood wat ze gebruikt hebben !!!!

Berichten: 6

Re: Stof gezocht

G.i.B. schreef: het is volgens mij LYCORAMINE (1,2-Dihydrogalanthamine)

Merck index (11e editie 1989, no 5497, pagina 885 )

One of the MINOR alkaloids of Lycoris radiata (RED SPIDER LILY)

Misschien hebben ze in een voornamelijk zwart- wit film een extra aanduiding geplaatst voor het intense rood wat ze gebruikt hebben !!!!
Misschien hebben ze in een voornamelijk zwart- wit film een extra aanduiding geplaatst voor het intense rood wat ze gebruikt hebben !!!!
Welnee... Dat is nu net de reden waarom ik die formule als een tip beschouw: op de originele afbeeldingen van de film die ik met Google Images vond stond die formule NERGENS op, zelfs niet op identiek dezelfde afbeelding.

Daarinboven zitten in de andere 2 filmafbeeldingen, hoe onwaarschijnlijk dit ook moge klinken, ook tips uit de medische wereld.

Reageer