Je vak uitleggen aan anderen...

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 22

Je vak uitleggen aan anderen...

Ik vroeg me wel eens af hoe jullie omgeving reageert op jullie beta kant.

Lopen jullie tegen hetzelfde aan als ik? Ik ben zelf op een punt waarop ik nooit meer iets zeg over werk behalve ja het was leuk. Afbeelding

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: topictitel aangepast en oh ja, dit mag je wel in 'polls' posten hoor :oops: verplaatst vanaf de Chillout Lounge</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 242

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

Haha het hangt er heel erg vanaf waar het over gaat... Ik heb haar het principe van chromatografie uit kunnen leggen Afbeelding

maar GCMS en polarografie wil nog niet echt :oops:

Komt inderdaad erg bekend voor: "ja het was leuk" of "nee het was saai"

Waarom was het dan saai? wat moest je doen?

Nou.... laat maar 8-[

Berichten: 180

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

Ik werk nog niet, maar als ik over de chemieles praat. Zeg mijn moeder dat ik moet stoppen met rare dingen te zeggen. :oops:

Berichten: 857

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

Mijn moeder's tactiek: Zeg maar ja..hij lult wel door :oops:

Wij zijn ons ei ten minste kwijt daar gaat het ten slotte om.

Berichten: 1.153

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

Als je gewoon rustig uitlegt snapt iedereen wat ik doe.

Berichten: 873

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

mijn werk heeft veel met levensmiddelen te maken dus dan was het voor haar wel te volgen. Maar al die apparatuur en hoe dat werkt, chromatografie, spectrometrie, MS? Dat geloofde ze wel.

Berichten: 1.153

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

mijn werk heeft veel met levensmiddelen te maken dus dan was het voor haar wel te volgen. Maar al die apparatuur en hoe dat werkt, chromatografie, spectrometrie, MS? Dat geloofde ze wel.
Moet iemand weten hoe een auto werkt om er mee te rijden? nee toch.

Waarom moet ze weten hoe dat spul werkt, als ze maar weet dat ik stofjes kan scheiden en dan kan identificeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

Eigenlijk is het zo, dat als je je werk niet aan je moeder uit zou kunnen leggen, je het zelf niet goed begrijpt 8-[

Mijn vriendin/ouders/familie kunnen me goed volgen als ik ze uitleg wat er gaande is. En nee, dat is niet omdat ze ook chemici zijn :oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 42

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

Als ik het over lesgeven heb gaat het wel goed, als ik het over scheikunde heb wordt het wel lastiger. Als ik bijvoorbeeld vertel (aan mijn vader, die heeft er ruim meer voeling voor) dat mijn metafosforzuur wel een tikje ortho begint te worden.

Ik ben het trouwens eens met Beryllium, uitleggen is de hoogste vorm van begrijpen. het klinkt als een heel naar spreekwoord, maar als je iets uitlegt moet je niet alleen klaar zijn om lastige vragen te kunnen beantwoorden, maar ook kijk je op een heel andere manier naar de stof, ga je het organiseren en verdelen in onderwerpen en kom je misschien door vragen (maar waarom dan?) te weten dat je iets nog niet weet.

Berichten: 774

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

Je kan goed lesgeven of iets uitleggen, als je het simpel doet. Iemand die altijd maar moeilijke termen gebruikt, en niemand snapt het, die kan geen lesgeven.

Als ik over moeilijke dingen vertel, probeer ik het vaak met een voorbeeld uit het dagelijkse leven 8-[ :oops:

maar soms valt het gewoon niet uit te leggen, als de mensen te dom zijn ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

Mij lukt iets basaals als reactievergelijkingen uitleggen heel goed met knikkers, chromatografie krijg ik mensen op dezelfde manier aan het verstand gepeuterd.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

De mooiste manier waarop ik chromatochrafie ooit uitgelegd heb gezien: een groep mannen en vrouwen neerzetten aan het begin van een winkelstraat. Aan het eind komen eerst de mannen, en pas veel later de vrouwen aan.....

Berichten: 180

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

Plaats die maar bij de moppentapper!

Berichten: 22

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

meesterlijke opmerking rwwh!

maar als ik het over organische chemie heb dat leg ik het vaak uit als legoblokjes.

Denk ik heb een 4 blokje en een 8 blokje die kan ik er op verschileende manieren opzetten.

Als dat niet werkt neem ik lego mee :oops:

Berichten: 1.379

Re: Je vak uitleggen aan anderen...

Mijn moeder werd het meest geintrigeerd door de zeshoeken (benzeenringen) die ze op ieder papiertje in huis tegen kwam. Daarmee behoorde ik voor haar tot een andere sekte dan mijn grootvader die geobsedeerd werd door vijfhoeken.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gesloten