Micro HPLC

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 9

Micro HPLC

Hallo,

Voor mijn afstudeerproject ben ik bezig met micro HPLC (MS). Ik moet eerst veel literatuuronderzoek doen en ben daar nu mee bezig.

Ik kan alleen geen uitleg vinden over micro HPLC. Heb al wel informatie over de kolommen (gepakte en monolithic) alleen begrijp het nog niet helemaal.

Wie kan me hiermee helpen. Websites zijn ook welcom.

Alvast bedankt.

Paula

Berichten: 2.399

Re: Micro HPLC

Wat begrijp je niet helemaal? De principes zijn gewoon het zelfde als in normale HPLC. Kun je iets specifieker zijn? Snap je de reden niet waarom ze bijvoorbeeld naar nano LC gaan bij bijvoorbeeld LC-MS proteomics experimenten?

Leg je probleem graag iets meer uit, ik weet zeker dat ik je dan wel verder helpen kan.

:oops:

Berichten: 9

Re: Micro HPLC

De bedoeling is dat ik een analyse van testosteron ga doen met behulp van 2D micro HPLC. De eerste dimensie is macro scheiding (dus normale kolommen) en de tweede dimensie is een micro scheiding met een monolithic kolom. Heb nu nog meer artikelen gelezen over monolithic kolommen en snap de procedure om ze te maken (dat is ook de bedoeling!) alleen moet ik ook een theoretisch stuk schrijven voor mijn verslag over de kolommen en micro HPLC en dat wil nog niet echt lukken. Ik zie nog geen verband tussen deze twee technieken.

Kun je me hier mee verder helpen?

Berichten: 2.399

Re: Micro HPLC

Het verband is gewoon het zelfde als tussen normale HPLC en kolommen. De zelfde formules gelden, alleen dimensies en dus optimale flow rates etc veranderen.

Wil je misschien micro bore kolommen gaan pakken? Dan heb je lage flowrates en dat is waar een micro LC goed van pas komt... Ik snap de termen micro en macro scheiding niet? Wat is een normale kolom? Bedoel je een trage eerste dimensie als SEC? Of een normale 15 centimeter x 4,6 mm diameter kolom? Is dan micro een kleine monolytische kolom? Ga je deze ver boven Uopt runnen?

Het maken van monoliths, VEEEELLLL SUUCCCEEESS je zal het het nodig hebben...

Mijn collega heeft het voor 2 jaar geprobeerd en het is voodoo magic. Er is nu net 1 bedrijf die ze commercieel verkoopt, maar bij mijn weten is nog niemand instaat reproduceerbaar en met een ook maar enigzins aanvaardbaar rendement monolytische LC kolommen te maken in de 50 tot 300 micron capillaries.

Berichten: 9

Re: Micro HPLC

ik ga inderdaad proberen om micro monolithic columns te maken maar ben nu ook niet meer zo positief als eerst. Er staat namelijk weinig over de methode bescheven HOE ze het echt doen.

Een andere student is er al mee bezig geweest maar heeft maar één methode gebruikt. Ik heb al een aantal artikelen die recenter zijn en waar ze meer in beschrijven (over wat ze gebruiken en een aantal tussen stappen) alleen hoe ze bijvoorbeeld de begin oplossing overbrengen in het capillair is bijvoorbeeld een vraagteken.

De eerste scheiding is de bedoeling met normale kolommen (150 x 4.6) en de tweede scheiding met de monolithic kolom (300 x 75um)

Kun je me misschien de naam van het bedrijf geven waar je het over had? ik heb namelijk ook op internet gekeken maar de monolithic kolommen die ze maken zijn dan 4.6mm id en niet degene die wij willen gaan gebruiken.

Het blijft lastig maar heb nog 5.5 maand om er aan te werken :oops: als je nog tips hebt van de collega graag

Berichten: 2.399

Re: Micro HPLC

Precies dat bedrijf maakt monolytische kolommen in 4,6 formaat, deze worden naar ik gok gemaakt in een grotere socket en dan in een 4,6 kolom geschoven....... Dit is dus omdat monolyths krimpen. Met een capillair kan je dat niet doen en dan kom je dus in problemen.....

Mijn collega heeft alles geprobeerd te controleren, van luchtvochtigheid tot noem maar op. Hij maakte dan 30 kolommen onderdezelfde omstandigheden en iedere kolom zal er anders uit qua structuur onder de elektronen microscoop. Maar 1 kolom lukte gemiddeld dan.....

Berichten: 3

Re: Micro HPLC

Een goeie monolithische kolom voor nano-LC is de Caprod van Merck:

http://www.merck-chemicals.com/belgium/chr...2MAAAEWreAfVhTl

Reageer