Waterstof als brandstof

Moderator: Astro

Berichten: 76

Waterstof als brandstof

Wetenschappers experimenteren al jaren met waterstof als brandstof voor o.a. auto's en energiecentrales. Hoe is dat het makkelijkst te maken? Ik denk met water ontleden in een toestel van Hoffman, maar daar is veel energie voor nodig, denk ik. Kan dit ook door bijvoorbeeld oxydatie?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waterstof als brandstof

Water IS al het volledig geoxideerde product van waterstof. En idd zou reductie teveel energie kosten.

Berichten: 76

Re: Waterstof als brandstof

Ik bedoel oxydatie van metalen

Berichten: 338

Re: Waterstof als brandstof

Industriëel werd het met de kwikmethode verkregen, maar door de aanslag van kwik op de natuur is men nu overgestapt op de membraanmethode.

Berichten: 76

Re: Waterstof als brandstof

Wat is de membraanmethode?

Berichten: 385

Re: Waterstof als brandstof

Aluminium en een base geeft samen ook waterstof. Hierbij wordt het metaal aluminium geoxideerd. Daar hoef je geen energie aan toe te voegen.

Berichten: 497

Re: Waterstof als brandstof

Aluminium wordt in de industrie gemaakt door het elektrolyseren van gesmolten Al2O3.

Basen worden vaak ook door middel van elektrolyse gemaakt.

Het kost ontzettend veel energie om de reactanten te produceren, dus deze reactie is niet rendabel ten opzichte van normale elektrolyse.

Het levert energie als waterstof wordt verbrand, maar kost evenveel (zo niet meer) energie om waterstof elektrolytisch te produceren.

Waterstof kan daarom alleen een oplossing zijn, als de elektriciteitscentrales schoner worden.

Berichten: 12

Re: Waterstof als brandstof

Er is nu ook een manier om waterstof te maken met algen. Ze zijn er nu mee aan het experimenteren in China of Japan. Zo kost het maken van waterstof bijna geen energie.

Volgens mij maakten de algen waterstof zoals ze ook zuurstof maken.


Verbeter me maar als het niet klopt :oops:

Berichten: 497

Re: Waterstof als brandstof

Dat klopt.

De energie die zij gebruiken om waterstof te produceren komt uit de zon, dus eigenlijk zijn die bakken met algen een soort elektrolysecelletjes met een eigen zonnepaneel.

Erg natuurvriendelijk, maar ook langzaam.

Berichten: 76

Re: Waterstof als brandstof

Wordt er ook onderzoek gedaan naar een snelle, goedkope manier?

Berichten: 385

Re: Waterstof als brandstof

Goedkoop lijkt mij die algen-waterstof toch wel. De zon is gratis en de algen groeien ook bijna vanzelf. Die snelheid kan je verhelpen door maar genoeg van die algen neer te zetten. Als de ene alg dan even niet produceert, doet de andere het wel.

Berichten: 364

Re: Waterstof als brandstof

ik heb ergens een reactie gezien die via katalysatoren (SO2 en I2) water omzet in waterstofgas en zuurstofgas. De reactie gaat als volgt:


H2SO4 --> H2O + SO2 + 1/2 O2

| |

2H2O + SO2 + I2 --> 2HI + H2SO4


2HI -->(temperatuur omhoog doen) --> H2 + I2


netto reactie 2H2O -> 2H2 + O2


ik vermoed dat de energie dat aan het HI moet toegevoegd worden voor 1mol H2 minder is dan de energie die via electrolyse moet verbuikt worden voor 1 mol H2


iemand hier een mening over? of al van dit process gehoord? ik weet niet met zekerheid of dit nu wel juist is.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waterstof als brandstof

Je zit toch met het feit dat je op de een of andere manier energie erin moet stoppen. Tot nu toe ga ik nog voor de algen, omdat hier niets dan zonlicht gebruikt wordt. (het ironische is dat er waterstof verbruikt wordt om waterstof aan te maken :oops: )

Berichten: 364

Re: Waterstof als brandstof

Je zit toch met het feit dat je op de een of andere manier energie erin moet stoppen. Tot nu toe ga ik nog voor de algen, omdat hier niets dan zonlicht gebruikt wordt. (het ironische is dat er waterstof verbruikt wordt om waterstof aan te maken 8-[ )
hehe idd :oops: energie van waterstof dat fuseert in de zon wordt 149 miljoen kilometer verder, hier onder water terug omgezet in waterstofgas. wat zit het leven mooi in mekaar

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waterstof als brandstof

Ach, op de zon gaat het om een plasma van protonen en elektronen. Noem je dat echt waterstof?

Reageer