retentietijden

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 47

retentietijden

Hallo,

ik heb een chromatogram waarvan ik de retentietijden op moet meten. Moet ik dan meten tot het begin van de piek, midden of einde? Einde lijkt me logisch, maar wat nou als je tailing hebt?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: retentietijden

Ik zou de tijd meten van de top van de piek. Eventuele asymmetrie is dan wel een probleem, maar in feite zijn asymmetrische pieken beter te voorkomen...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: retentietijden

Met een theoretisch ideale chromatograaf zou je een oneindig dunne lijn verwachten die de retentietijd aangeeft. Omdat we niet de beschikking over zo'n apparaat hebben, meten we op het punt waar de piek plat is, op het topje ervan dus :oops:

Re: retentietijden

Trek lijnen langs de chromatogram, neem hiervan het midden (op de x-as) en dat is je retentietijd, ongeacht of je tailing hebt of niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: retentietijden

Hiermee wordt dus bedoeld dat je de rechte lijnen van je chromatogram naar boven elkaar laat snijden en onder de basislijn laat snijden. Zo krijg je een driehoek, die grofweg dezelfde oppervlakte heeft als je piek zelf. Mits deze symmetrisch genoeg is natuurlijk, maar die formule ken je hopelijk :oops:

Reageer