Springen naar inhoud

proefjes

• Log in om te kunnen reageren

jeffrey_CF

jeffrey_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 16:43

hallo iedereen,
weet er iemand nog leuke proefjes die makkelijk thuis uit te voeren zijn?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Irisje_CF

Irisje_CF

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 17:52

Hoi Jeffrey,

Ik heb niet direct een voorschrift voor je... Ik vond wel een advertentie van een boek, misschien dat je eraan kunt komen, het heet: Nieuwe wetenschappelijke experimenten voor huis, tuin en keuken, geschreven door A. Schulp en J. van der Broek. ISBN: 9085710030. Geen idee of het wat is... maar leek me wel leuk. Succes.

Groetjes Iris

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 18:03

wat had je zelf ingedachte? in welke categorie zoek je iets?

number1812

number1812

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 18:03

Probeer eens rodekool te kopen, daar het sap uit te halen en bij allemaal schoonmaakmiddelen te kijken wat er gebeurt

Als het goed is wordt rodekoolsap groen bij een base

yochem_CF

yochem_CF

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 19:04

2 kleine tips:
- er zijn veel sites met tig proefjes (googlen)
- zoekfunctie van dit forum

Dan vind je zeker wel proefjes. :oops: Wel goed op de veiligheid letten.

Veranderd door yochem, 10 februari 2007 - 19:06

rappen-eddy

rappen-eddy

• >250 berichten
  • 774 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 19:26

koop wat HCl in de supermarkt, doe er een beetje (30 ml) in een glazen bokaal, doe er wat aluminium folium in... Dan krijg je veel gas ! Niet inademen !
en doe ook gepaste kledij aan, handschoenen en veiligheidsbril !!!

maar als je proefjes wilt doen, ga je beter chemie studeren ! experimenten thuis lopen vaak fout af !

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 19:42

koop wat HCl in de supermarkt, doe er een beetje (30 ml) in een glazen bokaal, doe er wat aluminium folium in... Dan krijg je veel gas !  Niet inademen !
en doe ook gepaste kledij aan, handschoenen en veiligheidsbril !!!

maar als je proefjes wilt doen, ga je beter chemie studeren ! experimenten thuis lopen vaak fout af !

1 Sinds wanneer is waterstof giftig?
2 Wil je gas, gooi dan een carbonaat en een zuur bij elkaar. Die andere reactie kan gevaarlijk zijn door zijn exothermiciteit en waterstofontwikkeling.
3 Experimenten thuis lopen vaak fout af, wanneer uitgevoerd door mensen zonder goede kennis over wat er gebeurt.
Je wilt toch niet dat de schone wereld van het thuis experimenteren wordt verboden?

Veranderd door phj, 10 februari 2007 - 23:54

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 22:25

Ik heb sinds kort het boekje "Experimenten die lukken" van Rompp (vertaald door Laban). Een boekje uit 1939, gericht aan een publiek van jonge jongens (tja... we hebben het over 1939, meisjes hielden zich niet bezig met dat soort zaken in die tijd).

Het is echt onvoorstelbaar hoe het klimaat t.o.v. thuis experimenteren is veranderd sindsdien. Het boekje waarschuwt wel degelijk voor de gevaren van sommige exprimenten, maar ondanks dat word je wel aangemoedigd om het te doen, maar dan wel met gezond verstand en goed nadenken over wat er fout zou kunnen gaan.
Zo worden in dit boekje experimenten beschreven om zelf wat broom te maken (ca. 300 mg, een forse druppel) en daar weer vervolg experimenten mee te doen. Zo staan er ook experimenten in om zelf sterretjes en bengaals vuur te maken of een klein autootje, aangedreven door een KNO3/suiker mix en meer van dat soort zaken. Ook gassen als Cl2, HCl, H2, H2/Cl2-knalgas e.d. worden gemaakt en beschreven.

Jammer dat er nu zo'n chemofobie is en zo'n overtrokken veiligheidscultuur, waarin het niet meer kan om dergelijke experimenten te beschrijven. Zelf denk ik dat met gezond verstand en goede veiligheids beschouwingen vooraf nog steeds heel veel kan.

Toendertijd werden dit soort dingen juist aangemoedigd en het werd gezien als een heel goede manier om echte belangstelling te wekken voor natuurwetenschappen. Ik ben het daar hartgrondig mee eens. Echte belangstelling voor natuurwetenschap wordt gewekt door experimenteren, door er zelf mee bezig te zijn en niet door een duf verhaal van een leraar die zelf nauwelijks weet waar hij het over heeft en zeker ook niet door een DVD met filmpjes van experimenten, waar vervolgens met grote letters bij staat dat je dit vooral niet zelf moet doen.

Veranderd door woelen, 10 februari 2007 - 22:25

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 10 februari 2007 - 22:27

Sinds wanneer geeft carbonaat + zuur waterstofgas :oops: 8-[ ;)

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 februari 2007 - 23:57

Pardon, een typfout.
Met deze bedoelde ik die andere, ik heb dat even verbeterd.

Ik heb thuis nog zo'n "proefjeswaaier" van C3 van een paar jaar geleden liggen.
Die experimenten zijn echt suf:
1 Maak een "vulkaan" met bakpoeder, azijn en rode kleurvloeistof.
2 Blaas een ballon op een fles op met bakpoeder en azijn.
3 Laat rozijnen in een glas dansen met bakpoeder en azijn.
4 etc.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 11 februari 2007 - 20:27

Phj, die proefjes zijn toch bedoeld voor basisschoolleerlingen? Daarvoor zou ik inderdaad het boekje van Rompp niet aanraden :oops: . Maar ik snap wel wat je bedoelt, de experimenten die je op Internet vindt voor thuisgebruik zijn veelal wel erg saai.

Gelukkig zijn er ook nog wel sites waar mensen zich bezighouden met wat interessanter werk. Zie bijv. sciencemadness.org (die je vast en zeker al kent), maar ook versuchschemie.de en 4hv.org.

LaboRat

LaboRat

• 0 - 25 berichten
  • 12 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 februari 2007 - 16:36

Maar ik snap wel wat je bedoelt, de experimenten die je op Internet vindt voor thuisgebruik zijn veelal wel erg saai.

OF gevaarlijk

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 12:23

OF gevaarlijk

Zal inderdaad soms wel zo zijn. Maar nu mijn vraag, is dat erg? Uiteraard moet er gewezen worden op de gevaren, maar als dat gedaan wordt, dan vind ik het prima. We hebben allemaal onze eigen verantwoordelijkheid en ons eigen verstand. Iemand anders hoeft voor mij niet te bapalen of iets te gevaarlijk is voor mij of niet.

Waarom wordt er altijd zo paniekerig gedaan, zodra het om chemie gaat en niet bij andere dingen? Er zijn wel meer dingen gevaarlijk. Een leven zonder risico is niet de moeite waard om geleefd te worden.

Wijs mensen op gevaren, leer ze om er goed mee om te gaan. Doe dat in plaats van mensen bang te maken. Helaas gebeurt tegenwoordig het laatste en zeker als het gaat om natuurkundige en scheikundige dingen.

yochem_CF

yochem_CF

• >250 berichten
  • 385 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 16:14

Bij natuurkundige proefjes wordt er toch niet 'bang gemaakt' ? (of ik heb wat gemist)

Rickkie

Rickkie

• >100 berichten
  • 242 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 16:24

Een vrij eenvoudige natuurkunde proef is al gevaarlijker dan de meeste chemieproeven die ik ken*! en hiermee is zelfs iemand beroemd geworden!
Het betreft hier het aantonen van zwaartekracht en Isaac Newton :oops:

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures