bier met 0% alcohol maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 5

bier met 0% alcohol maken

hallo,

is er een manier om bier te maken dat helemaal geen alcohol bevat(niet eens 0,1% [!] )??

Berichten: 28

Re: bier met 0% alcohol maken

waarom wil je alcohol vrij bier maken als het gewoon in de winkel te koop is?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bier met 0% alcohol maken

Ehm, volgens mij doe je dat door er geen gist bij te doen, maar dan wordt het wel erg zoet bier. Daarom wordt dus toch gist erbij gedaan om de suiker te vergisten waarna er later de alcohol wordt uitgedestilleerd.

Berichten: 774

Re: bier met 0% alcohol maken

doe dan een vacuum destillatie, want bij een gewone destillatie gaan veel smaak en geurcomponenten weg !!!

Is omgekeerde osmose ook geen mogelijkheid? of ben ik fout?

Re: bier met 0% alcohol maken

Een echt alcoholvrij bier is eigenlijk een onmogelijkheid, dit omdat het wezenlijke kenmerk van de bereiding van bier de gisting is.

Je zou kunnen proberen een drank te maken die eruit ziet, smaakt, ruikt en schuimt als bier, maar als je ziet dat de industrie daar nog steeds niet goed in geslaagd is vrees ik het ergste.

Berichten: 774

Re: bier met 0% alcohol maken

nu zijn ze bezig met recombinante gistcellen te maken, waarbij gentechnologen proberen het gen dat codeert voor de aanmaak van ethanol uit te schakelen...

Natuurlijk al deze technieken voor alcoholvrij bier, verhogen de kosten aanzienlijk voor een pilsje :oops:

Berichten: 385

Re: bier met 0% alcohol maken

Kan je ook met osmose van alcohol het alcoholpercentage verlagen? (misschien gek idee, maar vraag me af of dat kan) Met een filter wat alleen ethanol doorlaat bedoel ik dan.

Berichten: 5

Re: bier met 0% alcohol maken

waarom wil je alcohol vrij bier maken als het gewoon in de winkel te koop is?
ik mag geen alcohol maken door mn geloof en binnenkort moeten we bier gaan maken op school, daarom vraag ik het :oops:

Berichten: 774

Re: bier met 0% alcohol maken

juist, islamieten mogen geen alcohol drinken...

ja als je het op school zult moeten maken, zal je wel niet verplicht zijn te proeven zeker?! En anders doe je het gewoon niet, ze kunnen je niet verplichten alcohol te drinken ! :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bier met 0% alcohol maken

Als je dat nu heel scherp wil doen, moet je zelf niet de gist erbij doen, maar bijvoorbeeld je partner laten doen :oops:

Berichten: 274

Re: bier met 0% alcohol maken

Bier is geen bier als er geen alcohol in zit.

Hier bij mij thuis staat nu ook een vat weer te pruttelen voor de kachel. Dat eigengemaakte spul is toch nog steeds het beste.

Berichten: 180

Re: bier met 0% alcohol maken

Volgens Wikipedia zit er zelfs alcohol in alcoholvrij bier. Als wikipedia gelijk heeft, dan klopt het wat Boanerges zegt!

Berichten: 10

Re: bier met 0% alcohol maken

idd, met de technieken van vandaag kan men nooit bier bekomen met 0% alcohol in!

je kan toch ook niet (betaalbaar) 100% pure alchol verkrijgen?

is eigenlijk net hetzelfde..

Berichten: 774

Re: bier met 0% alcohol maken

het hoogste dat ik heb gezien bij de gedistileerde dranken is 96% ! Als je dit door je keel kapt, "verbrand" je denk ik.

Wordt het water van je slokdarm dan niet onttrokken ofzo? want dat weet ik niet zo goed :oops:

Berichten: 180

Re: bier met 0% alcohol maken

Ja, daarom dat je veel moet drinken als je gedronken hebt, zeker?

Reageer