nitraten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gesloten
Berichten: 10

nitraten

mijn eindwerk is het creeren van zo zuiver mogelijk buskruit uit huis, tuin en keukengerei

ik heb zwavel en koolstof zonder problemen kunnen verkrijgen

maar de nitraten zorgen voor problemen

ik heb reeds geprobeert om met salpeter zuur en een zout (1/3NaCl + 2/3KaCl)

kalium, en natruim nitraat te verkrijgen maar de reactie verliep niet zoals ik dacht

er ontstond en gelige oplossing eerst maar veel van het zout bleef op de bodem

na voorzichtige verhitting schoten de reacties ingang en er ontstond bruingas en HCl dampen, natuurlijk vingen we de dampen op en lieten ze borrelen in water maar de stoppen waren niet van goede kwaliteit en al snel moest alles onder de zuigkap.

er vormden zich idd wel nitraten maar al het zout was niet opgelost en alles zag er maar een foute boel uit

ik zou graag nitraten verkrijgen uit salpeterzuur zonder gevaarlijke dampen en zeker zonder te hoeven verhitten

ik dacht aan aluminium of magnesium of zink te gebruiken, deze in zeer kleine stukjes(poeder als het mogelijk is)

aluminium is veel makkelijker te verkrijgen dan de rest maar ik denk dat de reactie niet vlot zal verlopen

ps: we hebben ook geprobeert om salpeterzuur en ammoniak te mengen om zo ammoniumnitraat te verkrijgen maar er kwamen witte dampen vrij, en er blijft een neutrale oplossing over, ik weet niet wat de witte dampen zijn maar ik had deze ook niet verwacht

kan iemand mij meer uitleg verschaffen
"Free your mind"

Berichten: 274

Re: nitraten

De regels lijken me duidelijk. Ik denk niet dat dit mag.

report*

Berichten: 774

Re: nitraten

inderdaad ! Dit forum wilt niet te maken hebben met drugs, en allerhande explosieven !

Het lijkt me ook al vrij raar dat je een eindwerk over buskruit doet en dit dan ook wil uitproberen. Ik denk dat je leerkrachten dit ook niet zozeer willen en veilig :oops: vinden !

Berichten: 10

Re: nitraten

drugs komt niet terspraken

ik heb niet gevraagd hoe ik explosieven maak, maar hoe ik nitraten win uit salpeterzuur ...

in ieder geval moest ik hier geen informatie verkrijgen zoek ik wel verder

ik begrijp best als ik hier niets vind, ik maak me er ook niet kwaad om

toch bedankt
"Free your mind"

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.917

Re: nitraten

Aangezien je doel explosieven zijn helpen we je hierbij niet verder. Mocht je vragen hebben over losse processen binnen het geheel (niet gerelateerd aan explosieven) ben je hartelijk welkom om je vragen te stellen!

Waarschijnlijk niet echt nodig, maar de Algemene Regels zijn het lezen wel waard :oops:

Topic gesloten

Voor vragen of opmerkingen kan je me mailen.

Gesloten