[scheikunde] Concentratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 34

[scheikunde] Concentratie

Hallo,

Vandaag heb ik een experiment uitgevoerd en de resultaten proberen uit te werken. Tijdens deze vaardigheid moest ik een zestal verdunningen maken van

1,0 ml - 3,0 ml - 5,0 ml - 10,0 ml - 15,0 ml en 20,0 ml. Dit heb ik elk in een maatkolf van 100 ml gedaan en allemaal aangevuld tot de maatstreep. De vurdunningen had ik nodig om een ijklijn te maken. Vervolgens een monster uit afvalwater gemaakt en er van de oplossingen en monster de extinctie gemeten.

Nu moest ik een grafiek maken met op de y-as de extinctie (nm) en op de x-as de concentratie.

Nu komt mijn kleine probleempje: hoe zal ik de concentratie uitdrukken?

In ml/dl of cl/l? Of zou een bepaalde verdunning vermeld moeten worden in ml/l zoals:

0,001 - 0,003 - 0,005 - 0,015 - 0,020?

Omdat je bijvoorbeeld bij 5,0 ml dit verdund met 95,0 ml demiwater wordt dit

95/5 = 19 verdund?

Hier heb ik met mijn medestudent enig meningverschil. Wij weten zeker dat het niet in mol/l hoeft.

Heeft iemand enig idee hoe de x-as wel vermeld moet worden?

Alvast dank!
"Free your mind"

Berichten: 774

Re: [scheikunde] Concentratie

als je 5ml in een maatkolf van 100 aanlengt, is de verdunningsfactor (vf) = 20 !

je kan op de x-as uitzetten in ppm (mg/L) of mol/L dit komt het vaakste voor normaal gezien !

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Concentratie

ik zou ook voor mol/l opteren.

als je niet weet hoe het moet:

c (cocentratie in mol/l) = n (aantal mol) / V (volume per liter)

n = m (massa dat je hebt opgelost) / M (molaire massa)

de molaire massa vind je op je periodiek systeem.

maar als je niet weet welke producten er allemaal opgelost zijn, ben je mss best met om te rekenen naar hoeveelheid afvalwater / liter?

Berichten: 774

Re: [scheikunde] Concentratie

welke stof(fen) moet je bepalen in het afvalwater?

Berichten: 34

Re: [scheikunde] Concentratie

de massa kan ik moeilijk vinden er daardoor ook de n, want de vloeistof ik al klaargemaakt. Ik moet dus een vloeistof verdunnen met water.

De molmassa weet ik wel weten te vinden op het net, deze bedraagt 792.86 g/mol.

Iemand suggesties?

btw @ rappen eddy...

ik moet de stoffen New Coccine (rode vloeistof) en Erioglaucine dinatrium (blauwe vloeistof) bepalen in het afvalwater.

molmassa New Coccine: 604,46 g/mol

molmassa Erioglaucine dinatrium: 792,86 g/mol

heb ik hier voldoende aan?
"Free your mind"

Berichten: 180

Re: [scheikunde] Concentratie

Je weet toch de concentratie en het volume?

Berichten: 34

Re: [scheikunde] Concentratie

volume van de gebruikte vloeistoffen en water weet ik. concentratie probeer ik nu juist te achterhalen. hier heb ik dus ook een meningsverschil over met mijn medestudent.
"Free your mind"

Re: [scheikunde] Concentratie

want de vloeistof ik al klaargemaakt
Hoe heb je deze klaargemaakt?

Berichten: 34

Re: [scheikunde] Concentratie

Die stond al klaar voor de proef. We konden hieruit de hoeveelheden uitnemen om het vervolgens in maatkolfen te pipetteren.
"Free your mind"

Re: [scheikunde] Concentratie

Als niet is gegeven hoeveel van de te bepalen stof in deze oplossing zit ikun je de concentratie alleen kunnen uitdrukken in een percentage van de oorspronkelijke oplossing.

toegevoegd:

1,0 % - 3,0 % - 5,0 % - 10,0 % - 15,0 % en 20,0 % op de X-as.

Berichten: 385

Re: [scheikunde] Concentratie

Je kunt ook het massaverschil tussen het onverdunde afvalwater en het water waarmee het afval is opgelost meten. Dit wel met hetzelfde volume natuurlijk. Dan weet je de massa van de opgeloste stof. Dus dan ook het aantal mol. Daarmee kun je wel de concentratie uitrekenen. :oops:

Berichten: 34

Re: [scheikunde] Concentratie

ok bedankt allemaal, ik heb toch de waarden ppm (mg/L) gebruikt op de x-as
"Free your mind"

Reageer