Instel fouten bij buret?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2.589

Instel fouten bij buret?

Ik heb hier een boek dat naast afleesfouten en instrumentale fouten ook nog gewag maakt van instel fouten voor een buret.

Iemand enig idee waarom ze dat doen? het gaat tans over een gewoone titratie.

Groeten.

Berichten: 774

Re: Instel fouten bij buret?

misschien als je buret niet volledig waterpas staat :oops: dat is dan een instel fout mss

Berichten: 2.589

Re: Instel fouten bij buret?

tja ik heb daar morgen een practica van en begrijp echt niet waarom ze een instelfout hanteren. Staat dat op de buret?

Re: Instel fouten bij buret?

Ik ken het begrip instelfout niet maar kan me voorstellen dat het gaat om fouten in de calibratie van de buret, dwz in de aangebachte maatverdeling en de afwijking van de omgevingstemperatuur tov de calibratietemperatuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Instel fouten bij buret?

Dat staat er namelijk op (vergelijk het maar met een volumepipet, daar staat ook bijvoorbeeld op 10,00ml +/- 0,01 ml 25 oC)

Berichten: 2.589

Re: Instel fouten bij buret?

ja ik begrijp nu wel waarom het kan. namelijk omdat dat mechanischme voor druppelen fouten kan achterlaten.

Hoop dat al die gegevens er op staan vindt het ver gezocht.

Groeten Bedankt.

Berichten: 2.399

Re: Instel fouten bij buret?

Kan het ook de fout zijn die ontstaat bij het aflezen van de initiele stand van de buret?

Berichten: 2.589

Re: Instel fouten bij buret?

eigenlijk niet want ze brengen twee maal een aflees in rekening.

Is het mss een fout verbonden aan dat kraantje?

Groeten.

Berichten: 219

Re: Instel fouten bij buret?

Misschien een fout door het gebruik van agressieve chemicalien? Bij ons op school maken we ze soms vetvrij met HF... dat etst glas weg. Bedenk eens wat zoiets doet met je verbruik!

Berichten: 181

Re: Instel fouten bij buret?

Hallo,

Ik gooi het maar zo in de ronde (heb zelf reeds meer dan 10 jaar geen buret meer gebruikt of gezien):- :oops:

2x de fout in rekening brengen (begin- & eindstand) het aflezen van de minuscus (vloeistof-spiegel); meestal worden er waterige oplosmiddelen gebruikt (wanneer niet altijd), bedenk de adhesie kracht tussen water en glaswerk (buret) ... helpt dit je verder ?

Gegroet,

OMS

Berichten: 2.589

Re: Instel fouten bij buret?

Ik heb het gevraagd het zou de fout moeten zijn veroorzaakt door het feit dat we beperkt zijn in het toevoegen van net maar één druppel.

Toch bedankt Groeten.

Reageer