Springen naar inhoud

[scheikunde] Verdelingscoefficient

• Log in om te kunnen reageren

willempie_CF

willempie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 februari 2007 - 15:37

Ik ben op zoek naar een vaste stof die oplosbaar is in water en olie en daarbij ook een zuur is om de verdelings coeficint te kunnen bepalen voor een practicum
ik heb gedacht aan barnsteenzuur(Butaandizuur C4H6O4 HO2C(CH2)2CO2H) maar ik heb geen idee waar ik daarvan de oplosbaarheid in olie ofzo zou moeten vinden. grts willempie

# Moderatoropmerking
Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.

Veranderd door Beryllium, 14 februari 2007 - 15:51

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

willempie_CF

willempie_CF

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2007 - 17:25

barsteenzuur, boorzuur en benzoeenzuur zijn al op niets uitgedraaid Als iemand mischien een ideetje heeft over een site waar ik oplosbaarheden van stoffen kan vinden ben ik al heel blij voor de rest heb ik enkel een boek uit 1945 als bronhievoor gevonden in de bib van onze school
groetjes

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2007 - 12:59

Het probleem is dat ´olie´zo´n brede groep is. Olie wisselt ook enorm van samenstelling. Ik denk niet dat je tabellen zult vinden met oplosbaarheden van verbindingen in ´olie´.

Er zijn wel volop tabellen van verdelingscofficinten van stoffen in water en octanol. Deze cofficint staat bekend als de Koc-waarde en zegt iets over de polariteit van een stof.

Bovendien: hoe ga je de concentratie van een stof in de ´olie´ bepalen. Olie levert op een GC een complex plaatje op, waar je dan je stofpiek in moet terugvinden.
Gebruik je octanol, dan krijg je n oplosmiddelpiek en de piek van je stof. Veel makkelijker dus.

Kun je hier iets mee?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures