[scheikunde] stroom meten van e.c cel

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] stroom meten van e.c cel

Nee hoor, de interne weerstand wordt door de constructie van de cel bepaald. Daarin speelt de afstand tussen de elektroden, de eventuele zoutbrug, en het oppervlak van de elektroden een rol. Als je dat allemaal probeert te veranderen zou je moeten zien dat de spanning van de cel daar niet van afhankelijk is, maar de maximale stroom wel!

Je weet hoe je de spanning van de cel moet meten zonder dat er stroom loopt? Een leuke manier om dit experiment in te kleden is het meten van de spanning als functie van de stroom die je de cel laat leveren.
in een vorige topic die ik een tijd geleden heb gemaakt heeft iemand dat gepost.

ik wil een paar proeven doen door de interne weerstand van een elektrochemische cel te veranderen (grotere elektrodes,ander zoutbrug?)

alleen ik weet niet hoe je de stroom kunt meten van de cel. als ik met een multimeter de stroom probeer te meten geeft deze gewoon 0 ampere aan

het gaat hier om een cel met kopersulfaat, zinksulfaat en koper en zink als elektrodes

Mn vraag is dus hoe kan ik de stroom meten van deze cel...

Berichten: 385

Re: [scheikunde] stroom meten van e.c cel

Een amperemeter om de stroomsterkte te meten sluit je in serie aan op de stoomkring. Een voltmeter sluit je parallel aan, over de cel dus. Een multimeter kan je als volt- en amperemeter gebruiken. Het is dus slim om goed te kijken wat je wil meten en waarop de meter is ingesteld.

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] stroom meten van e.c cel

Hasan , De inwendige weerstand van een e.c. cel staat in serie met de inwendige weerstand. Je moet beginnen met het tekenen van het electrische ciruit met vier componenten: De cel, de inwendige weerstand, de uitwendige weerstand en de amperemeter.

Een zoutbrug is eigenlijk ongeschikt, als deel van de inwendige weerstand. Want zijn weerstand is daarvoor veel te groot. De inwendige weerstand van een cel moet altijd zo klein mogelijk zijn. De inwendige weerstand leidt altijd tot energieverlies in de vorm van warmte. De uitwenige weerstand staat model voor een nuttig energieverbruik, bijvoorbeeld in de vorm van een lampje.

De cel die je beschrijft is de Daniel-cel die je ook in de leerboekjes vindt. Maar die moet eigenlijk niet met een zoutbrug werken maar met een membraan. Dat kan wel ionen doorlaten maar verhindert de vloeistofmenging . De weerstand van de zoutbrug is meestal veel te hoog. Dan kan je cel maar heel weinig stroom leveren en zie je ook nauwelijks een effect van de grootte van de electroden en van de afstand tussen die electroden.

Maar een membraan geeft wel vaak constructieproblemen aan de cel.

Je weet waarschijnlijk wel dat de Daniel-cel al lang niet meer als stroombron wordt gebruikt, vooral vanwege dat membraan. Het grote succes van de Leclanche-cel berust op het feit dat daarbij geen electrolietscheiding nodig is omdat er maar een electroliet gebruikt wordt. Het electrische model is hierbij echter weer veel moeilijker omdat de positieve pool hier werkt als een transmissielijn, ook wel laddernetwerk genoemd.

Vandaar dat het verstandiger is eerst eens met de Daniel-cel te beginnen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 4

Re: [scheikunde] stroom meten van e.c cel

is het mogelijk om op school een leclanche-cel te maken?

maar ik ben momenteel bezig met de danielcell maar wat is precies die membraan, hoe kan een danielcell met een membraan maken?

Berichten: 1.379

Re: [scheikunde] stroom meten van e.c cel

Hasan , ik krijg uit je vragen de indruk dat je docent of prakticumbegeleider je helemaal geen adviezen heeft gegeven over hoe je dit zou kunnen aanpakken. De praktische handelingen moet je in de praktijk leren en leer je niet via teksten op je computer. Vooral het omgaan met membranen vereist nogal wat handigheid. Vandaar dat men toch vaak kiest voor een zoutbrug voor een batterij. Maar dan ben je niet erg realistisch bezig en krijg je een verkeerd beeld over de begrippen inwendige- en uitwendige weerstand bij een batterij.

Het leerzaamste voor jou vind ik het uitvoeren van diverse ontladingsexperimenten aan bestaande batterijen. Maar ook daarvoor heb je praktische begeleiding nodig, met name voor het bedenken van het electrische circuit en het kiezen van de belastingsweerstanden.

Dat lijkt eenvoudiger dan het is vanwege de tijdsafhankelijkheden van de stroom en de inwendige weerstand. Deze tijdsafhankelijkheden worden veroorzaakt door het optreden van concentratieveranderingen binnen de cel.

Ik adviseer je, je contacten met dit forum uit te printen, met je begeleider te bespreken en daarna te vragen om meer praktische begeleiding.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer