ICP gassen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

ICP gassen

ik heb even een vraagje.

wat is de functie van het auxilary gas? het plasma genereren of het juist van de toorts weghouden?

dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ICP gassen

Volgens mij geen van twee, als ik dit stukje lees:

http://www.varianinc.com/cgi-bin/nav?produ...&cid=JMNPMHQMFJ

Berichten: 162

Re: ICP gassen

Bij een ICP bestaat de plasmatoorts uit drie concentrische buizen die gemaakt zijn van kwarts: de buitenste buis, de middelste en de sample-injector. De toorts kan uit één stuk zijn of hij kan een demontabele uitvoering zijn waar de buizen en de injector apart zijn, bij matrices die fluorwaterstofzuur bevatten wordt een aluminiumoxide injectiebuis gebruikt. Het gas (gewoonlijk argon) vormt het plasma en stroomt tussen de buitenste en middelste buis met een stroom van 12 tot 17 liter per minuut. Een tweede gasstroom ("auxiliary flow aka hulpgas") stroomt met ca. 1 liter per minuut en wordt gebruikt om de positie van de basis van het plasma relatief tot de buis en de injector te veranderen. Een derde gasstroom, het verstuivergas, ook wel carriergas genoemd, stroomt met ca. 1 liter per minuut en voert het monster mee in de vorm van een fijn aërosol en veroorzaakt een kanaal door het centrum van het plasma.

Het plasma wordt als volgt gevormd: een gas, meestal argon, wordt geleid door een stelsel van drie concentrische buizen omgeven door een spoel. Door de spoel wordt een hoogfrequente wisselstroom gestuurd. Het hulpgas heeft als functie het plasma op te tillen en zo de temperatuur van het uiteinde van de toorts te verlagen.

Met een vonkontlading worden enkele geladen deeltjes, ionen, in het gas geïntroduceerd. Deze ionen worden in het elektromagnetische veld van de spoel versneld. Door botsingen met deze ionen kunnen andere argonatomen ioniseren. Deze ionen worden op hun beurt versneld, vervolgens kunnen ze atomen ioniseren of door recombinatie weer overgaan in geladen atomen.

Hierdoor komt een kettingreactie op gang. Deze kettingreactie leidt binnen een fractie van een seconde tot een evenwichtssituatie. In deze situatie is het aantal ionisaties en recombinaties aan elkaar gelijk. In het resulterende plasma is ongeveer 1% van de argonatomen geïoniseerd. Het plasma heeft een temperatuur van ongeveer 6000K. Indien een oplossing in het plasma wordt gebracht, zal in eerste instantie het oplosmiddel verdampen, hierna zullen de aanwezige verbindingen smelten, verdampen, ontleden en atomiseren. De atomen van de elementen zullen uiteindelijk worden geëxciteerd.

Een plasma bestaat uit verschillende hittezones waarin het snel stromende argon met de aërosol door de injector een kogelvormige holte blaast. De verschillende processen die zich afspelen in ICP leiden tot deze verschillende zones. De monsteraërosol gaat zeer snel door het plasma, het verblijft er maar enkele milliseconden.

Berichten: 5

Re: ICP gassen

mijn dank is groot voor de uitleg

Ik ben zelf bezig met de H-AES techniek waarin As gemeten wordt door middel van hydridevorming.

de reductie wordt uitgevoerd met hydroxylammoniumchloride met (volgens mij) de volgende reactie

2 HONH3+ → N2 + 2 H2O + 4 H+ + 2 e-

As5+ + 2e- → As3+

er wordt ook nog KI en C6H8O6 (ascorbinezuur) toegevoegd. wat doen deze daarbij in de reactie? en welke tussenreactie vindt hier plaats??

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Reageer