Springen naar inhoud

Na4.Fe(CN)6.10H2O

• Log in om te kunnen reageren

Dries_CF

Dries_CF

• 0 - 25 berichten
  • 22 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2007 - 16:03

Beste forummers,

ik had een vraag ivm het product in het onderwerp. Is een oplossing van natriumferrocyanide in water een stabiele oplossing?
Ik vroeg me dit af gezien ik een document gevonden heb waarin gesproken wordt dat voor elke fotometrische bepaling deze oplossing opnieuw moet gemaakt worden.

Wat ik me ook afvraag is waarom dat bovenstaande oplossing na verloop van tijd geler wordt?
Dit is toch gewoon om het geheel homogeniseerd? Niet dan?

Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 februari 2007 - 17:44

Natrium- of kaliumferrocyanide (natrium- of kaliumcyanoferraat-II)ontleedt onder invloed van het UV-deel van zonlicht. Daarom moet je een oplossing regelmatig vernieuwen. Maar meestal wordt aanbevolen de oplossing in een bruine fles te bewaren.

Dat de oplossing geler wordt wijt ik aan het oxideren van het ferrocyanide onder inlvoed van opgelost zuurstof. Ferrocyanide wordt dan omgezet in ferricyanide (cyanoferraat-III). Dit is een rood gekleurd zout. Een oplossing in water is echter geel.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 februari 2007 - 19:47

Marianne, het is net andersom. Ferrocyanides zijn erg stabiel en ontleden niet onder invloed van licht. Ferricyanides daarentegen zijn lichtgevoelig.

Een oplossing van een ferrocyanide kan inderdaad wel geler worden, maar dat is door oxidatie door zuurstof uit de lucht.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 februari 2007 - 11:27

Natrium- of kaliumferrocyanide (natrium- of kaliumcyanoferraat-II)ontleedt onder invloed van het UV-deel van zonlicht.

Ik heb dit uit wiki. Overigens staat daar dat ook het ferricyanide onder onvloed van UV-licht ontleedt.

Bij de analyse van cyanide-complex wordt het complexgebonden cyanide als blauwzuurgas vrijgemaat d.m.v. UV-licht (254 nm). Het rendement is vrijwel 100 %, behalve voor Ni-cyanidecomplexen.
In de normmethode voor deze analyse staat inderdaad, zoals Dries stelt, vermeld dat zowel de ferri- als de ferrocyanide-oplossing wekelijks opnieuw moet worden aangemaakt.

Ik kan niet beoordelen welke van de cyanoferraatcomplexen gevoeliger is voor zonlicht. Maar beide zijn dat wel.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 februari 2007 - 15:08

Ik denk dat de conclusie van dit alles moet zijn dat het geelbloedloogzout een heel stabiele stof is zolang het in een kristallijne vorm in een flesje bewaard wordt. Maar de problemen beginnen zodra je er een oplossing van maakt. Als je deze oplossing aanzuurt met verdund zwavelzuur en verhit krijg je al cyaanwaterstof gas. En als je er koud, geconcentreerd HCl aan toevoegt krijg je direkt het witte, kristallijne vrije zuur met de formule H4Fe(CN)6 Maar ook deze stof is niet stabiel en verkleurt aan de lucht tot Berlijns blauw. Dat kan alleen als het complexe Fe(II) anion gedeeltelijk ontleedt en aan de lucht geoxydeerd wordt tot Fe3+ ionen. Een oplossing van roodbloedloogzout is nog onbestendiger.

Geelbloedloogzout, als bijprodukt van de gasfabrieken, werd vroeger in grote hoeveelheden te koop aangeboden. Voor de chemicalienliefhebber: Als je kijkt op de website kranten.kb.nl , kiest voor zoeken en in het zoekhokje geelbloedloogzout invult krijg je een mooi beeld van de chemicalienhandel via krantenadvertenties. Het gezochte produkt vind je dan geel onderstreept in kranten van 80-120 jaar geleden. Dat wordt genieten voor Woelen! Want toen was er van alles nog mogelijk op het gebied van chemische stoffen. Zelfs cyaankali werd toen in de krant aangeboden. Echter wel via brieven onder nummer.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures