Ammoniak + Salpeterzuur

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 10

Ammoniak + Salpeterzuur

in theory zou ik deze reactievergelijking hebben

NH3+HNO3 -> NH4NO3

maar voeg ik beide stoffen bijeen ontstaat er een witte damp (geurloos? ik durfde die niet met grote hoeveelheden inademen)

ik heb achteraf met sterk verdunde oplossing gewerkt en kleine hoeveelheden om te bepalen wat die damp zou kunne zijn

dit keer kwam die witte damp niet tevoorschijn ik heb het gas opgevangen en het was basisch het kon wel ammoniak zijn zoals ik dacht, ik heb vervolgens voorzichtig geroken en het rook naar ammoniak, ik heb vervolgens een bus HCl in de buurt gebracht en er ontstonden witte wolken wat duide op ammoniak +HCl

ik was er dus zeker van

nu probeer ik het nog eens in een klein potje met deksel met zeer weinig van beide stoffen, maar in hogere concentraties, de witte damp kwam weer te voorschijn ik dekte het potje snel af en liet een klein beetje van die damp vrij om te reuken maar ik rook niets.

als ik een druppel van de vloeistof langs de rand van het potje laat lopen(en zo het laat verdampen) blijft er een witte stof hangen , ik denk dat dit NH4NO3 is

maar ik vraag me nog steeds af wat deze witte dampen zouden zijn

weet iemand wat die dampen zouden zijn?

als ik ze insluit verdwijnen ze wel dus lossen ze op in de de oplossing of reageren ze weg

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Jorim: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
"Free your mind"

Berichten: 385

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

Gebruik je nu:

ammonia (oplossing ammoniak )

of

ammoniak (gas)

en

zuiver HNO3 (vloeistof)

of

salpeterzuur-oplossing (in ionen)

Dat maakt namelijk nogal wat uit voor de reactievergelijking.

Berichten: 10

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

beide zijn oplossing

het H2O dat erbij vermengd moet inderdaad een effect hebben maar toch vind ik het eigenaardig, de dissociatie van beide stoffen veroorzaakt OH- en H3O+ wat terug water bekomt en de NH4+ ionen met NO3- ionen zou NH4NO3 moeten geven, maar er klopt idd iets niet maar ik weet niet welke dampen er vrij kome :s
"Free your mind"

Berichten: 16

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

het is vrij eenvoudig, heb je wel eens van een binas gehoord? dit is het universele boek waar ook allereli vergelijkingen in, zo kan je zien of iets neerslaat of een gas word of gewoon goed mengt, je hebt ook andere tabellen die kijken naar de ionen en de EN waarde probeer hier ook naar te kijken daarnaast is het vrij logisch dat er H30+ onstaat ammoniak zorgt voor een zuur milieu. als je een reactievergelijking opschrijft is het trouwes altijd van belang dat je de notatie van toestand aanduid (l) is liquid dit staat voor vloeistof. (s) staat voor solid dit betekent dat het een vaste stof is, en (g) betekent dat het een gas is, jammer dat ik het op dit niveau moet zeggen, ik zeg het all1 oor het geval je dit niet weet, om verwarring in de toekomst tegen te gaan.

Berichten: 16

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

het geurloze gas is mischien wel waterdamp? als dit word afgedekt gaat het condenseren en loop het langzamerand weer terug in de vloeistof waarna er wellicht waterstofbruggen ontstaan of dat de stoffen allemaal kleurloos zijn en bij elkaar zitten maar toch echt niet gemengd zijn maar door hun structuren door elkaar heen liggen als een soort hydratie?

Berichten: 16

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

yochem schreef: Gebruik je nu:

ammonia (oplossing ammoniak )

of

ammoniak (gas)

en

zuiver HNO3 (vloeistof)

of

salpeterzuur-oplossing (in ionen)

Dat maakt namelijk nogal wat uit voor de reactievergelijking.
voor zover ik weet is ammonia altijd NH3 en ammoniak NH4....

Berichten: 16

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

Stijn2 schreef: in theory zou ik deze reactievergelijking hebben

NH3+HNO3 -> NH4NO3

maar voeg ik beide stoffen bijeen ontstaat er een witte damp (geurloos? ik durfde die niet met grote hoeveelheden inademen)

ik heb achteraf met sterk verdunde oplossing gewerkt en kleine hoeveelheden om te bepalen wat die damp zou kunne zijn

dit keer kwam die witte damp niet tevoorschijn ik heb het gas opgevangen en het was basisch het kon wel ammoniak zijn zoals ik dacht, ik heb vervolgens voorzichtig geroken en het rook naar ammoniak, ik heb vervolgens een bus HCl in de buurt gebracht en er ontstonden witte wolken wat duide op ammoniak +HCl

ik was er dus zeker van

nu probeer ik het nog eens in een klein potje met deksel met zeer weinig van beide stoffen, maar in hogere concentraties, de witte damp kwam weer te voorschijn ik dekte het potje snel af en liet een klein beetje van die damp vrij om te reuken maar ik rook niets.

als ik een druppel van de vloeistof langs de rand van het potje laat lopen(en zo het laat verdampen) blijft er een witte stof hangen , ik denk dat dit NH4NO3 is

maar ik vraag me nog steeds af wat deze witte dampen zouden zijn

weet iemand wat die dampen zouden zijn?

als ik ze insluit verdwijnen ze wel dus lossen ze op in de de oplossing of reageren ze weg
ik kan deze theorie van je ook niet helemaal begrijpen de covalentie van stikstof is toch vier? als bij reactieproduct aan de stikstof 4 waterstoffen zijn gebonden hoe kan er dan nog een stikstofatoom aan het ander (volle) stikstofatoom binden?

Berichten: 16

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

Stijn2 schreef: in theory zou ik deze reactievergelijking hebben

NH3+HNO3 -> NH4NO3

maar voeg ik beide stoffen bijeen ontstaat er een witte damp (geurloos? ik durfde die niet met grote hoeveelheden inademen)

ik heb achteraf met sterk verdunde oplossing gewerkt en kleine hoeveelheden om te bepalen wat die damp zou kunne zijn

dit keer kwam die witte damp niet tevoorschijn ik heb het gas opgevangen en het was basisch het kon wel ammoniak zijn zoals ik dacht, ik heb vervolgens voorzichtig geroken  en het rook naar ammoniak, ik heb vervolgens een bus HCl in de buurt gebracht en er ontstonden witte wolken wat duide op ammoniak +HCl

ik was er dus zeker van

nu probeer ik het nog eens in een klein potje met deksel met zeer weinig van beide stoffen, maar in hogere concentraties, de witte damp kwam weer te voorschijn ik dekte het potje snel af en liet een klein beetje van die damp vrij om te reuken maar ik rook niets.

als ik een druppel van de vloeistof langs de rand van het potje laat lopen(en zo het laat verdampen) blijft er een witte stof hangen , ik denk dat dit NH4NO3 is

maar ik vraag me nog steeds af wat deze witte dampen zouden zijn

weet iemand wat die dampen zouden zijn?

als ik ze insluit verdwijnen ze wel dus lossen ze op in de de oplossing of reageren ze weg
en daarom zeg ik bij deze mischien de oplossing gevonden te hebben, omdat een stifstofatoom maar een covalentie heeft van 4 zullen er drie waterstofatomen aan het stikstofatoom binden en zal het andere stikstofatoom aan het andere stikstofatoom binden( waar de drie zuurstof atomen aan zitten) omdat de EN waarde van stikstof daarnaast ook hoger is dan die van waterstof. hierdoor houd je 1 waterstofatoom over als je de reactieproducten keer 2 doet krijg je dus 2 waterstofatomen, dit kan ontsnappen als H2(g) het zou ook nog kunnen dat een zuurstofatoom loslaat maar dit weet ik niet zeker van de H2 weet ik het in elk geval wel zeker. Daarom kan je zoveel inademen ervan als je wil hoor Afbeelding nou suc6 ermee nog hoop dat je zo geholpen bent.

met vriendelijke groeten

een eerstejaars HBO student Afbeelding

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Zou die eerste jaars HBO-student a.u.b. sub- en superscript willen gebruiken? Zie de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

Door NH4 te worden, mag je dit als een metaal beschouwen met een elektronen tekort, NH4+ dus. Deze stikstof bindt niet aan de N van de NO3 maar aan 1 van de Os, die zelf wel weer aan stikstof zitten. En ja, dit is een zeer goed oplosbaar zout.

Een 4e jaars student, die wel weet hoe redoxreacties werken en ook weet dat deze niet zo inmekaar zit Afbeelding

Berichten: 3.145

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

Ik wil niet sarcastisch doen hoor, maar wat je hier vertelt klopt toch echt niet. In ieder geval je eerste paragraaf in je laatste post klopt niet. Of de tweede paragraaf (regel) van je laatste post klopt laat ik maar in het midden Afbeelding .

De N in de NH4+ bindt NIET aan een O van de NO3-. Ook niet aan een N van de NO3-.

Jij hebt het zelf al over een zout, en met jouw verhaal zou het helemaal geen zout meer zijn. FsWd, aan jou nu om de juiste structuur van NH4NO3 te geven.

Berichten: 385

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

ammoniak: NH3 (g)

ammonia: NH4+ (aq.) + OH- (aq.)

Dat is toch een groot verschil.

De reactie: OH- (aq.) + H3O+ (aq.) => 2 H2O (l)

Dus een klassieke zuur-base reactie.

Dan blijven het ammonium-ion en het nitraat-ion nog in de oplossing, die ammoniumnitraat vormen bij indampen of uitkristalliseren. Verder kan het water condenseren. Ook kunnen er nog restjes salpeterzuur / ammonia aanwezig zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

Maar goed, om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Vermoedelijk is de witte damp die je ziet ontstaan wanneer je de reactie tussen ammonia en salpeterzuur in meer geconcentreerde vorm uitvoerd gewoon ammoniumnitraat. Dit in analogie met de witte damp (ammoniumchloride) die je krijgt uit ammonia en zoutzuur.

Berichten: 10

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

hmm

ik heb een aantal foutjes gezien in de benaming van sommigen

-ammoniak geeft een basisch mileu

-ammonia is verdunde oplossing van ammoniak waarin dus ammonium-ion zitten (NH4+)

ik heb idd niet duidelijk wermeld wat ik gebruikte het zit zo

NH3+H2O -> NH4+ + OH-

HN03+H2O -> NO3- + H3O+

waardoor als je ze samenvoegd dit krijgt

NH3+HNO3 -> NH4NO3

het 2H2O valt weg aangezien OH- en H3O+ 2H2O vormt

ik dacht idd eerst ook aan waterdamp maar mijn leerkracht zei dat dit vrij onwaarschijnlijk was

bij kleine concentraties komt de witte damp niet voor maar bij sterk geconcentreerde oplossingen wel :s
"Free your mind"

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

woelen schreef: Ik wil niet sarcastisch doen hoor, maar wat je hier vertelt klopt toch echt niet. In ieder geval je eerste paragraaf in je laatste post klopt niet. Of de tweede paragraaf (regel) van je laatste post klopt laat ik maar in het midden Afbeelding .

De N in de NH4+ bindt NIET aan een O van de NO3-. Ook niet aan een N van de NO3-.

Jij hebt het zelf al over een zout, en met jouw verhaal zou het helemaal geen zout meer zijn. FsWd, aan jou nu om de juiste structuur van NH4NO3 te geven.
Mja niet helemaal goed verwoord. Het hoort uiteraard een kristalrooster te zijn, alleen nu van complexere ionen in plaats van gewoon NaCl.

Berichten: 219

Re: Ammoniak + Salpeterzuur

Ik heb op tv bij Science Bank ook wel eens 'n demoproef gezien waarbij ze AN (ammoniumnitraat). Daar hadden ze een kolf met de ene chem en vervolgens via een druppelopstelling lieten ze de andere chem erbij druppen. (ik weet niet meer of salpeterzuur nou in de kolf zat of in de toevoer). Maar daar ontstond in ieder geval ook een witte rook van AN. Dus het ontstond daar ook niet in opgeloste vorm.

Reageer