bleaching van tanden, welke stoffen?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 774

bleaching van tanden, welke stoffen?

misschien een beetje een rare vraag, maar met welke chemische stof(fen) worden tanden gebleached? maw wit maken van tanden...

Het glazuur van de tanden is het hardste stuk van het menselijk lichaam, dus het wit maken hiervan moet volgens mij dan toch wel met straffe reagentia gebeuren?!

weet iemand met wat juist?

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: rare vraag terug: waarom stond dit in het forum 'molecuulspectroscopie'? Verplaatst :oops: </font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

Volgens mij is het glazuur (calciumhydroxyapatiet) van nature wit. Echter komt er via ons voedsel een gekleurde aanslag op onze tanden. Volgens mij bestaat zo'n bleekmiddel daarom niet uit meer dan een zuurstofbleekmiddel (= oxidator) en een goede dosis fluoride.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

Dat bleken doen ze met een pasta waarin natrium perboraat (NaBO2 · H2O2 · 3H2O) of carbamide peroxide (adduct van ureum H2N(CO)NH2 en H2O2) of een analoog peroxide zit. De pasta bevat eveneens een inert gelerend middel zoals propyleenglycol of glycerine en eventueel silica (deze stoffen doen nagenoeg niets). De pH wordt rond de 10 gebracht. Laserlicht activeert de peroxides zodat ze hun blekende werking kunnen verrichten.

Eventueel smeren ze na de behandeling nog wat fluoridehoudend spul op de tanden om het glazuur te herstellen.

Berichten: 774

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

beschadigd dit niet het glazuur voor altijd?

Berichten: 364

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

stoffen zoals carbamideperoxide enzo zijn deze die ze bij de tandarts gebruiken, maar hier thuis heb ik ook zo een tandpolish om je tanden te bleken. Wat zit daar dan in? In de ingredienten vind ik niet zoveel

water, sorbitol, hydrated silica, glycerine, aluminiumhydroxide, natrium-dodecylbenzeensulfonaat, polyethyleenglycol-12 (PEG-12), aroma, natrium-monofluorfosfaat, cellulose gum, trinatriumfosfaat, natriumfosfaat, en natriumsaccharine en CL77891 (TiO2)

die titantiumdioxide gebruiken ze vaak om de stof warin het inzit wit te krijgen(in vele medicatie zit dat om een mooi wit pilletje te krijgen). Dit is toch niet op je tanden wit te krijgen denkik?

welk middel hiervan zou blekend werken?

Berichten: 2.337

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

Is die titaniumoxide ook niet het schuurmiddel?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

Van deze ingrediënten werkt er geen enkele blekend.

Ik verwacht ook niet dat tandpasta´s met de door jou bedoelde blekende stoffen zomaar te verkrijgen zijn.

De meeste whiteners die je bij de drogist kunt kopen claimen je tanden witter te maken doordat ze erg schuren en dus het vergeelde bovenste laagje van het glazuur afhalen.

Berichten: 385

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

Ze beloven witte tanden, die krijg je ook wel, maar daardoor ben je wel een stuk van je tandbescherming kwijt. Wat een nepperij.

Berichten: 14

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

Titaandioxide wordt alleen maar gebruikt om producten een wit uiterlijk te geven, en in sommige gevallen kan het ook zorgen voor een optisch wit effect op de tanden.

In de tandpasta wordt gebruik gemaakt van natriumfosfaat en trinatriumfosfaat. Deze stoffen hebben geen schurende werking, en worden ook veelal in tandpasta voor rokers gebruikt, doordat ze het vermogen hebben om de geel/bruine tabakslaag te kunnen complexeren zodat deze makkelijker kan worden weggepoetst.

Voor een echt whitening effect zul je toch een product moeten gebruiken dat een peroxide bevat....ook chloordioxide geeft super whitening (tast ook echter het tandglazuur sterk aan).

Berichten: 448

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

Voor een echt whitening effect zul je toch een product moeten gebruiken dat een peroxide bevat....ook chloordioxide geeft super whitening (tast ook echter het tandglazuur sterk aan).
Chloordioxide gas in tandpasta?

Berichten: 364

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

John H schreef: Voor een echt whitening effect zul je toch een product moeten gebruiken dat een peroxide bevat....ook chloordioxide geeft super whitening (tast ook echter het tandglazuur sterk aan).
Chloordioxide gas in tandpasta?
ik denk dat hij hypochlorieten bedoelt (OCl-)

Berichten: 266

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

chlorodioxide zou best kunnen. Het wordt verwerkt in brood als bleekmiddel voor bloem. zie link

Berichten: 2.337

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

Vormt dat dan geen zuur in contact met water? :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 442

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

Ja, inderdaad, maar je zou verschieten wat er allemaal in je eten zit. :oops: 8-[

Berichten: 774

Re: bleaching van tanden, welke stoffen?

ja inderdaad... Gewoon stevig blijven poetsen :D dus !

Reageer