Cu²+-gehalte in leidingwater

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Cu²+-gehalte in leidingwater

Hallo allemaal,

Ik heb namelijk een proefje waarvan ik het voorschrift zelf moet maken. Het gaat om kopergehalte bepalen in leidingwater door middel van AAS. Nu weet ik dat in drinkwater maximaal 50 microgram Cu2+ per liter mag bevatten.

Ik wil een kalibratielijn maken van Cu2+. Daarna een leidingwater als monster door de AAS knallen. Zit ik ongeveer in de goede richting ?

en als 2e vraag: in wat voor gebied kan de AAS meten? ppm gebied of misschien ppb gebied?.

Hopelijk kunnen jullie me helpen met mijn proefje

Alvast bedankt!!
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 774

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

50 milligram per liter = 50 ppm

50 microgram per liter = 0,050 ppm = 50 ppb als ik me niet vergis

Je moet dus zeker zien dat de concentratie van je de staal (leidingswater in uw geval) tussen de standaarden van je ijklijn ligt.

Hopelijk help ik je voor het eerste stuk van je vraag al wat verder :oops:

Berichten: 274

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Die 50 microgram is maximaal, dat kan goed minder zijn maar zou ook meer kunnen zijn.

Is een Aas wel zo nauwkeurig om op dat ppb niveau te kunnen meten? En wat te denken van storing van andere elementen zoals Calcium een enorme is.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

en als 2e vraag: in wat voor gebied kan de AAS meten? ppm gebied of misschien ppb gebied?.
Algemeen wordt voor direct meetbaar water (geen voorbehandeling nodig) een meetgebied aangehouden van 15 µg/l tot ca. 10 mg/l.

50 µg/l zou meetbaar moeten zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

bedankt voor jullie opmerkingen. Ik zal proberen om een voorschrift te maken van mijn proefje!!
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Boanerges schreef: Die 50 microgram is maximaal, dat kan goed minder zijn maar zou ook meer kunnen zijn.

Is een Aas wel zo nauwkeurig om op dat ppb niveau te kunnen meten? En wat te denken van storing van andere elementen zoals Calcium een enorme is.
wat kan ik tegen die storing doen?
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 364

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

ik geloof dat fosfaten de bepaling ook kunnen storen, maar dat die gecomplexeert kunnen worden zodat dat probleem dan ook wegvalt.

ik weet allesins dat wij in het labo voor koper2+ (wel AES) een lineair gebied hadden tussen 1-10 ppm ongeveer

Berichten: 364

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

sorry het was wel AAS

Gebruikersavatar
Berichten: 53

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

oki thanx voor je advies!
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 1

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Er bestaat AAS met een vlam of een grafiet-oven. De vlam meet in het ppm-gebied en de grafiet in het ppb-gebied.

Wij doen in het labo ook een Cu2+-analyse. We doen het in de grafietoven.

Over storende ionen staat er niets vermeld in onze labo-tekst.

Berichten: 1.490

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

wij hebben op ons lab ook een AAS (vlam & grafietoven) ennet als ChemJAm al zegt grafietoven (GFAAS) is veel nauwkeuriger dan vlam(FAAS)

het tweede punt is dat wanneer je de grafietoven gebruikt je geen last zal hebben van storende ionen omdat die verwijderd worden :oops:

Berichten: 43

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Je kan echter wel last hebben van interferentie... Afbeelding

Berichten: 1.490

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

valt met GFAAS echt wel mee hoor Mark.

Berichten: 43

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Nou dat zou ik niet zo makkelijk zeggen, ik bedoel interferentie is een verschijnsel dat heel gemakkelijk optreedt en als je je er niet van bewust bent kan het je meetresultaat behoorlijk beinvloeden...

Berichten: 1.490

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

maar waar wou jij last van hebben bij GFAAS???

Reageer