Cu²+-gehalte in leidingwater

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 43

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Google'n is voor de jeugd van tegenwoordig ZO moeilijk:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Interferentie_%28natuurkunde%29

(Tip: Licht hebben ook een golvenkarakter!)

Berichten: 1.490

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

ja ik begrijp van inteferentie dat zei je al ja

maar omdat je met een magnetisch veld werkt bij GFAAS lijkt me dat het hier geen rol speelt :oops:

Berichten: 43

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Ff wachten wat heeft magnetisme te maken met interferentie van lichtgolven?

(Tip: LICHTGOLVEN!)

Berichten: 1.490

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

ja inderdaad lichtgolven speciaal voor 1 soort metaal

en waar wil jij die inteferentie weghalen dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Wacht even... wordt er nou beweerd dat je bij AAS last hebt van lichtinterferentie? Als bij een tralie? Kan ik me niet veel bij voorstellen, leg eens uit?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 121

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

ach, die kerel zit bij ons op de opleiding en heeft wel eens last dat hij zich te vaak inplugt op de weet-het-beter-machine geloof ik :oops:

zelf denk ik zover ik er iets vanaf weet dat er geen interferentie moet zijn van licht.

maar nu werk ik er zelf niet mee, dus kan ernaast zitten

ik ben wel heel erg nieuwsgierig geworden hoe het nu wel in elkaar steekt, dus als jullie eruit zijn lees ik het wel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Ik denk dat hier klok en klepel verwisseld worden. Interferentie, zeker het Engelse "interference", wordt ook gebruikt om een verstoring van een meting door een ander effect (bijvoorbeeld een matrixeffect) aan te duiden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Ja dat had ik ook verwacht :oops:

Dus toch een "klok en klepel"?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 43

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Het is bij spectrometrische technieken (zoals ICP, AES enzo) best mogelijk dat de emissie van een element stoort bij het meten van het andere element. Dit omdat de golflengten, waarop de verschillende elementen licht uitzenden, redelijk bij elkaar KUNNEN liggen.

Hierdoor kan dus de lichtgolven met elkaar INFEREREN. DUS de meting van het element beinvloed.

Het is een mogelijkheid en btw Stefan hoe weet jij zeker dat er alleen Cu2+ is je monster zitten? Juist door te meten!

@ Onimo: Zorg jij nou maar dat ik die anime van je krijg!

(laffe tak)

Berichten: 1.490

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

in mijn monster wtf :oops:

Berichten: 43

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Het is mogelijk en die mogelijkheid (hoe klein dan ook) moet je niet uitsluiten!

Berichten: 1.490

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

hey mark

het zijn mijn monsters niet 8-[

monsters die ik had bevatten nikkel :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Op zoek naar antwoorden schreef:Het is bij spectrometrische technieken (zoals ICP, AES enzo) best mogelijk dat de emissie van een element stoort bij het meten van het andere element. Dit omdat de golflengten, waarop de verschillende elementen licht uitzenden, redelijk bij elkaar KUNNEN liggen.
Goed, okee, je hebt het dus niet over lichtinterferentie in de ware quantummechanische zin van het woord.

Dus toch het klok en klepelverhaal; als je je eigen Wikipedia-link had gelezen had je zelf al ingezien dat je fout zit...

Jouw interferentie heeft niets te maken met golfinterferentie, maar alles met resolutie van je detectie, niets meer of minder. Als je resolutie te laag is, zal je bijvoorbeeld 512.1658 en 512.1612 nm niet uit elkaar kunnen halen.

Oh en nog wat:
@ Onimo: Zorg jij nou maar dat ik die anime van je krijg!

(laffe tak)
<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Laatste keer dat je offtopic gaat, afgesproken?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 43

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

Sorry ik kon het helaas niet laten...

(Dit bericht gaarne weghalen na het gelezen te hebben)

Laatste keer offtopic :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Cu²+-gehalte in leidingwater

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>
(Dit bericht gaarne weghalen na het gelezen te hebben)
Ja sorry hoor, hoe duidelijk moet ik zijn? Niet offtopic is niet offtopic, ook niet met zo'n opmerking erbij.

Jorim heeft kort geleden ook al zo'n discussie met jullie gevoerd, we zijn dacht ik wel heel coulant geweest. Nu is het afgelopen.

Dubbele waarschuwing + 2 dagen postban.

Als je vragen hebt, ben ik bereikbaar via e-mail.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer