Regels omtrand oplossingen op school

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 139

Regels omtrand oplossingen op school

Na een discussie met mijn docent scheikunde

heb ik wat gegoogled maar ik kan niks zinnigs vinden,

mijn vraag, bestaan er regels die voorschrijven met welke concentraties van "oplossingen" zoals NaOH(aq), HCl(aq) en H2SO4(aq) een leerling op een middelbare school wel mag werken met welke niet.

Voor mijn profielwerkstuk had ik een NaOH(aq) van 500g/L (+/- 10M) nodig, mijn eigen docent had hier geen problemen mee maar een andere docent sprong bijna uit zijn vel toen hij ons zag werken met deze oplossing net als met H2SO4 18M (wel onder toezicht van een TOA) maar zijn er regels die zoiets voorschrijven of moet je maar uitgaan van de veiligheidsoverwegingen die iedere docent voorzich maakt??

Berichten: 89

Re: Regels omtrand oplossingen op school

Of er regels zijn, geen idee. Arbo denk ik...

Onder toezicht van een TOA lijkt me het geen probleem...

Berichten: 774

Re: Regels omtrand oplossingen op school

bij ons maakte onze docent in het middelbaar altijd de verdunningen, we hebben wel één keer onder toezicht met geconcentreerd HCl gewerkt (rokend) met bril, jas en in de trekkast uiteraard.

Ik denk dat iedere docent verantwoordelijk is voor zijn lessen en proeven, tenzij de leerlingen aan het spelen zijn in het labo e.d.

Berichten: 89

Re: Regels omtrand oplossingen op school

tenzij de leerlingen aan het spelen zijn in het labo e.d.
Zelf dan ben je verantwoordelijk [!]

Berichten: 385

Re: Regels omtrand oplossingen op school

Bij ons zijn er helemaal geen problemen met gevaarlijke chemicalien. Onze leraar gebruikt volgens mij altijd verdunde oplossingen. Bij een proef met thoicyanaat zei hij alleen dat we even goed onze handen moesten wassen. Wij hebben op school vaste wel gevaarlijke chemicalien, maar werken er nooit mee. Dus mijn vraag, waarom heb je eigenlijk zulke hoge concentraties nodig?

Berichten: 774

Re: Regels omtrand oplossingen op school

inderdaad gedep, hij is eigenlijk ALTIJD verantwoordelijk, want hij moet je er dan op wijzen dat je niet mag spelen in het labo :oops:

Berichten: 385

Re: Regels omtrand oplossingen op school

Zelf weet je als leerling meestal niet hoe gevaarlijk de stof is en wat voor gevaar er in schuilt. (Tenzij je op chemieforum.nl zit Afbeelding ) Zolang jij je aan de veiligheidsregels houdt, is de docent verantwoordelijk. Hij weet namelijk wel het gevaar en kan als enige dus de veiligheidsmaatregelen bepalen. Dan is hij er ook verandwoordelijk voor.

Berichten: 497

Re: Regels omtrand oplossingen op school

Mijn docenten zijn ook als de dood voor sterke zuren en basen met concentraties van meer dan ca. 0,5 M.

Maar moeten we een experiment doen met bijvoorbeeld K2Cr2O7, dan wordt er geen woord gerept over de gevaarlijkheid ervan.

Berichten: 3.145

Re: Regels omtrand oplossingen op school

Ik snap de berzorgdheid van al die docenten wel. Zelf werk ik zonder angst met geconcentreerd zwavelzuur, zoutzuur e.d., maar ik ben dan ook de enige die het spul in handen heeft. Zo'n docent heeft daar 20 tot 30 van die klierende pubers, die met dat spul lopen te rommelen en voor wie niks te gek is. Het is natuurlijk ook een kwestie van mentaliteit, maar helaas is dat inderdaad niet verantwoord. Als er wel wat gebeurt, ben jij als docent de gebeten hond.

Berichten: 2.746

Re: Regels omtrand oplossingen op school

en die pubers kunnen ver gaan

tijdens proeven alles bij elkaar kappen, morsen, breken, ...

korrel NaOH bij iemand anders onder zijn kleren steken, al zon dingen gebeuren.

Berichten: 139

Re: Regels omtrand oplossingen op school

Kijk, dat docenten niet met zulke oplossingen willen werken tijdens een practicum van 30 ll. snap ik best maar een groepje van twee leerlingen dat onder toezicht van een toa met H2SO4 18M werkt, kan ik toch niet als een groot risico beschouwen ofwel??

Maar zijn er nou regels voor ?? In een land als Nederland dat overal wel en of andere wettelijke bepaling voor heeft zal dit toch ookwel op een of andere manier wettelijk zijn vast gelegd.

en ja sommige 6vwo'ers en injectiespuitjes gaan niet zo goed samen met sterke zure of basiche oplossingen (het door de klas heen schieten van NaOH 1M :oops: en dan raar opkijken als iemand boos op ze wordt over hun overantwoordelijk gedrach)

Re: Regels omtrand oplossingen op school

Gedep schreef:Of er regels zijn, geen idee. Arbo denk ik...
Dit is het verhaal, er zijn geen specifieke regels voor buiten de zorgplicht van de school en die is verder niet gedetailleerd in wetten omschreven.

Berichten: 385

Re: Regels omtrand oplossingen op school

Ik denk dat je, als je goede veiligheidsmaatregelen neemt, best goed met dat geconcentreerde zwavelzuur kan werken. Als er dan wat gebeurt, is eerst de bescherming naar de haaien. :oops:

Reageer