Springen naar inhoud

REDOX: I2 + H2O2?

• Log in om te kunnen reageren

Kokki19

Kokki19

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 11:57

Hoe is het mogelijk dat Jood met aangezuurd Waterstofperoxide kan reageren? Ik heb het verwarmd en er was wel degelijk een reactie waar te nemen. De bruine kleur veranderde in kleurloos. In tabel 48 van binas (standaardelektrodepotentialen) zie ik nergens dat Jood een reductor is?

Kan het iets te maken hebben met het feit dat jodaat in het spel is? en zo ja hoe? En hoe kan het dat jood dan toch als een reductor kan werken?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 12:19

Kokki , uit de oxydimetrtie weten we dat waterstofperoxyde zowel geoxydeerd kan worden tot zuurstof als gereduceerd kan worden tot water.
Welnu, in dit geval met J2 als oxydator, krijgen we de reaktie:

J2 + H2O2 -----) O2 + 2H+ + 2J- en verdwijnt dus de kleur van het jodium.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Kokki19

Kokki19

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 12:36

alleen volgens je binas kan deze reactie niet verlopen omdat de oxidator I2 onder de reductor h2o2 staat! Hoe kan dat dan ?

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 13:28

Waterstof peroxide is raar spul :oops: .

Het kan werken als reductor en als oxidator. Met jood werkt het hoofdzakelijk als reductor, waarbij jodide wordt gevormd.

Met chloor krijg je zelfs een heel interessante reactie, waarbij het waterstofperoxide oscillerend als oxidator en als reductor werkt. Als je 30% waterstofperoxide mengt met 30% zoutzuur, dan krijg je in mooie golfbewegingen om en om vorming van kleurloos zuurstof en groen chloorgas. In de zuurstof fase bubbelt het heel sterk, in de chloorfase veel minder (chloor lost vrij goed op).

phj

phj

• >250 berichten
  • 497 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 15:03

Kan jood niet als katalysator voor H2O2 werken?
Zoiets als:
I2 + H2O2 --> O2 + 2H+ + 2I-
I- + H2O2 --> IO- + H2O
IO- + H2O2 --> H2O + I- + O2
En daarnaast nog: 2I- + 2H+ + H2O2 --> I2 + 2H2O?

Veranderd door phj, 20 februari 2007 - 15:03

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2007 - 17:09

alleen volgens je binas kan deze reactie niet verlopen omdat de oxidator I2 onder de reductor h2o2 staat! Hoe kan dat dan ?

De tabel in binas geeft de standaardelectrode potentialen aan. Dat zijn dus de potentialen bij een bepaalde (standaard) concentratie. Wanneer je de concentraties varieert zal de electodepotentiaal veranderen. Hierdoor kun je toch reactie tussen peroxide en jood hebben.

woelen

woelen

• >1k berichten
  • 3145 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 22:08

Kan jood niet als katalysator voor H2O2 werken?
Zoiets als:
I2 + H2O2 --> O2 + 2H+ + 2I-
I- + H2O2 --> IO- + H2O
IO- + H2O2 --> H2O + I- + O2
En daarnaast nog: 2I- + 2H+ + H2O2 --> I2 + 2H2O?

Ik denk inderdaad dat dit kan. KI is een bekende katalysator, dus I2 zal het ook kunnen zijn. Enige punt is dat de pH wel heel anders zal zijn bij I2 als startpunt, omdat er initieel eerst jodide moet worden gevormd, en dat zal gepaard gaan met sterke daling van de pH. Dit laatste zou de katalytische werking in de weg kunnen staan.

Ik weet wel dat bij overmaat zuur jodide volledig wordt omgezet naar jood. Maak maar eens een aangezuurde oplossing van KI en voeg daar wat waterstofperoxide aan toe.

Kokki19

Kokki19

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2007 - 11:06

De tabel in binas geeft de standaardelectrode potentialen aan. Dat zijn dus de potentialen bij een bepaalde (standaard) concentratie. Wanneer je de concentraties varieert zal de electodepotentiaal veranderen. Hierdoor kun je toch reactie tussen peroxide en jood hebben.

Ja dat is goed te begrijpen natuurlijk, maar rest mij nog de vraag wat er dan gevormd wordt als Jood de reductor is en H2O2 de oxidator, ik dacht dat misschien jodaat gevormd zou kunnen worden? Heeft iemand een idee wat de halfreactie kan zijn van Jood als reductor?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures