Springen naar inhoud

[scheikunde] platina staaf

• Log in om te kunnen reageren

uriel

uriel

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 16:52

Hey iedereen
Ik heb een vraag: waarom by elektrolyse, het bepalen van kristalwater in CuSO4, moet je een platina staaf en niet een platina draad als kathode gebruiken?En waarom als anode een platina draad en niet omgekeerd?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

JeroenCV

JeroenCV

• >1k berichten
  • 1153 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 16:55

Ik denk dat het niet uit maakt; platina is platina; of het nou als staaf of als draad wordt gebruikt.

En als ik je goed begrijp heb je aan allebei de kanten een platina elektrode? toch?

DrQuico

DrQuico

• >1k berichten
  • 2952 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 februari 2007 - 17:06

Ik zou zeggen dat het draait om het oppervlak van de elektrode. Bij de electrolyse van een koperoplossing reduceer je het koper op de kathode. Dit slaat hier neer. Een groter oppervlak geeft een efficienter proces.

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 17:21

Inderdaad het oppervlakte is belangrijk hierbij, wat ook goed werkt is een soort koker van platina gaas, met een zeer fijne maas grote.

hzeil

hzeil

• >1k berichten
  • 1379 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 19:32

Het gaat dus om het bepalen van het kopergehalte in kristallijn kopersulfaat. Een cylindervormige Pt-gaas electrode als kathode kun je voor en na de electrolyse wegen om zo de totale hoeveelheid koper bepalen.
Met een dunne platinadraad, eventueel deels ingesmolten in glas, gaat dat wegen niet zo goed. Je kunt daarbij ook hechtingsproblemen krijgen door ongelijkmatige koperafscheiding.
Bij de anode gaat het alleen maar om zuurstofvorming en daarvoor kun je wel Pt-draad nemen. Daar hoef je verder niets meer mee te doen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Boanerges

Boanerges

• >250 berichten
  • 274 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 februari 2007 - 22:41

Bedankt voor de aanvulling Hzeil, ik wist niet precies meer hoe het zat, je verteld het precies mooi.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures