[scheikunde] Jood als reductor

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[scheikunde] Jood als reductor

Ik vroeg me af of het mogelijk is dat jood wél optreed als een reductor? Kan iemand me daarbij helpen?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Jood als reductor

Jezeker kan dat.

Als je jood mengt met een stof als KClO3 en daar een zuur bij doet en dan verhit, dan wordt het jood geoxideerd tot jodaat en het chloraat ion wordt gereduceerd tot een mix van chloride, chloor en chloordioxide.

Met chloorgas reageert jood ook, onder vorming van ICl en bij overmaat chloor tot ICl3. Ook hier werkt jood als reductor.

Een suspensie van jood in water reageert ook met chloorgas. Bij niet al te hoge concentratie van de jood-suspensie en bij overmaat chloorgas wordt het jood geoxideerd en gehydrolyseerd tot joodzuur en het chloor tot chloride. Een bruine (vrijwel zwarte) jood suspensie kun je door er chloorgas door heen te borrelen vrijwel kleurloos maken (lichtgroen, vanwege de benodigde overmaat chloor).

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Jood als reductor

Als je jood mengt met een stof als KClO3 en daar een zuur bij doet en dan verhit, dan wordt het jood geoxideerd tot jodaat en het chloraat ion wordt gereduceerd tot een mix van chloride, chloor en chloordioxide.
Is dit een beetje veilig te doen ?

Welk zuur zou je er bij doen ?

(Ik heb namelijk veel jood en KCLO3 en geen kaliumjodaat)

En is het een beetje te zuiveren ?

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Jood als reductor

Dit is goed te doen:
  • Los 60 gram KClO3 op in 60 ml heet water.
  • Stamp 35 gram jood fijn (dit is een enorme plakkerige smeerboel, doe dit in glas, liefst met een glazen stamper, in ieder geval geen metaal).
  • Voeg de jood toe aan de warme oplossing van KClO3.
  • Voeg 1 tot 2 ml geconcentreerd HNO3 toe (komt niet precies) en roer alles door elkaar. Het spul moet lauw/warm blijven.
  • Na een minuutje of 2 begint de boel te borrelen en er komt flink wat Cl2 (en ClO2 denk ik) van af en er wordt ook nog wat jood meegetrokken. Doe dit dus absoluut niet binnen, tenzij je een goede zuurkast hebt. Er komt echt veel chloor vrij, dus goed oppassen en met de rug naar de wind gaan staan.
  • Als de reactie stopt, verhit dan nog even om alle chloor weg te drijven. Je moet echt van al het chloor af zijn, dus even doorkoken. Als de boel donker bruin blijft, voeg dan een ietsje KClO3 toe en verhit weer totdat de vloeistof lichter wordt. De vloeistof mag echter wel wat geel/bruin zijn, dat is geen probleem.
  • Nu de boel laten afkoelen en als het op kamertemperatuur is in de vriezer zetten. Er zetten zich kristallen van ruw (onzuiver) KIO3 af. De ijskoude vloeistof afschenken en de kristallen zo goed mogelijk afdrogen tussen twee laagjes filtreer papier.
Je kunt het beste een niet te klein bekerglas nemen, omdat de boel kan schuimen. Een bekerglas van 250 ml is ideaal.

De ruwe KIO3 is redelijk zuiver voor wat betreft chloraat en nitraat, maar het is wel erg zuur.

Om de KIO3zuiverder te krijgen los je het op in zo weinig mogelijk kokend water. Begin met 80 ml water en voeg je kristallen toe en verhit tot bijna koken. Als niet alles oplost iedere keer 10 ml water toevoegen en weer even verhitten tot bijna koken. Uiteindelijk is alles opgelost en dan langzaam laten afkoelen tot het weer op kamertemperatuur is. Daarna verder laten afkoelen in de vriezer om echt zo veel mogelijk KIO3 te houden. De kristallen die je nu krijgt zijn echt chloraat- en nitraatvrij, maar nog steeds erg zuur. Dat zuur krijg ik er niet uit 8-[ . Je krijgt uiteindelijk iets als KIO3.xHIO3. De kristallen zijn wel heel mooi droog en beslist niet hygroscopisch.

Als je KOH hebt, dan zou je de oplossing van je ruwe KIO3 kunnen neutraliseren tot je een pH krijgt van 7 en dan weer gaan indampen, maar dat is wel een heel gedoe. Je moet ook echt precies gaan werken, want te veel KOH maakt de boel hygroscopisch. Om die pH precies op 7 te krijgen moet je ook weer een indicator toevoegen, die je ook weer in je produkt kunt krijgen. Ik heb dan maar besloten om wat HIO3in mijn produkt te laten.

------------------------------------------------------------------------------

Je houdt iedere keer vloeistof over. Deze vloeistof gooi ik niet weg, maar die damp ik in tot een droge massa. Dat is dus een mix van KIO3, KNO3 en KClO3. Dit soort droge oxidator afval bewaar ik altijd en op 31 december weet ik daar wel raad mee. Afgelopen oud & neiuw is op deze manier zo'n 30 gram aan dergelijke rommel op verantwoorde wijze opgeruimd :oops: . Jammer toch om dit soort spul naar de chemokar te brengen, nietwaar?

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Jood als reductor

Hartelijk bedankt voor je uitwerking !!!!

Ik ga het zeker doen, maar ik heb nog geen KOH en ik vindt het nog niet erg lekker weer om buiten te werken, dus ik wacht nog even.

Ik had nog een vraag, : Welke indicator kan ik het beste gebruiken ?

(degene waar ik het minste 'last' van heb in mijn eindproduct)

M.V.G. G.i.B.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.953

Re: [scheikunde] Jood als reductor


Als je KOH hebt, dan zou je de oplossing van je ruwe KIO3 kunnen neutraliseren tot je een pH krijgt van 7 en dan weer gaan indampen, maar dat is wel een heel gedoe. Je moet ook echt precies gaan werken, want te veel KOH maakt de boel hygroscopisch. Om die pH precies op 7 te krijgen moet je ook weer een indicator toevoegen, die je ook weer in je produkt kunt krijgen. Ik heb dan maar besloten om wat HIO3 in mijn produkt te laten.


Zou je niet kunnen neutraliseren met natrium bicarbonaat (totdat het bruisen stopt)? Daarmee kom je toch altijd redelijk neutraal uit.

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Jood als reductor

Dan hou je toch natriumjodaat over ipv kaliumjodaat.

NAHCO3 + HIO3 --> CO2 + NAIO3 + H2O

KOH + HIO3 --> KIO3 +H2O

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Jood als reductor

Nou en? Het gaat meestal toch alleen om het jodaat-gedeelte. :oops:

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Jood als reductor

Het idee van DrQuico is wel heel aardig. Dit kan natuurlijk ook met KHCO3. Deze stof moet volgens mij ook wel aan te komen zijn en anders maak je die zelf door veel CO2 te leiden door een oplossing van K2CO3.

Bij toevoegen van K2CO3 kun je het bruisen dan als indicator gebruiken, bicarbonaat bruist inderdaad heel goed, zelfs bij heel licht zure situaties. Je moet het wel in een koude oplossing doen. Bij hogere temperatuur bruist bicarbonaat sowieso (ontleding met vorming van carbonaat dat achter blijft). Risico is dus wel dat je te veel bicarbonaat toevoegt en op die manier onzuiver KIO3/K2CO3 zit te maken.

@G.i.B.: Ik zou niet gaan werken met een indicator. Dat leidt altijd tot vervelende organische verontreinigingen. Dan kun je het maar beter wat zuur hebben.

Berichten: 387

Re: [scheikunde] Jood als reductor

Bedankt voor alle info !!!

M.V.G. G.i.B.

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Jood als reductor

kan het ook dat jood als reductor reageert samen met waterstofperoxide als oxidator dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Jood als reductor

Ehm iets dergelijks wordt toch in de post uitgelegd of zie ik dat nu verkeerd? :oops:

Berichten: 3.145

Re: [scheikunde] Jood als reductor

kan het ook dat jood als reductor reageert samen met waterstofperoxide als oxidator dan?
Dit betwijfel ik. Jood kan prima als reductor werken, maar met waterstof peroxide geloof ik niet dat het verder geoxideerd wordt. In ieder geval niet in zuur milieu, misschien in basisch milieu. Echter, in basisch milieu zie ik het eerder als katalysator werken voor de ontleding van waterstof peroxide, via hypojodiet.

Reageer