nitreuze dampen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 14

nitreuze dampen

Bestaat er een low-budget - voor relatieve leken uitvoerbare - manier om nitreuze dampen te meten?

Berichten: 181

Re: nitreuze dampen

:oops: "low-budget": de aanwezigheid van nitreuze dampen kan men optisch waarnemen: geel-oranje-bruin gekleurde dampen ... of, wil je ook nog exacte concentraties weten/meten ?

Gegroet,

OMS

ps: ik weet, m'n antwoord is niet geheel passend (ironisch, wanneer niet al sarkastisch -en- niet alleen op deze vraag/topic), maar - a.u.b. vragen en eventuele gewenste antwoorden, in alle forums, duidelijk stellen ...

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: nitreuze dampen

Inderdaad wil ik graag redelijk exacte concentraties meten.

Dát er nitreuze dampen zijn is zo goed als zeker. Ik woon boven de bron ervan. Ik moet ze echter kunnen aantonen om zonder pijn in mijn longen te kunnen blijven wonen waar ik woon.

Berichten: 387

Re: nitreuze dampen

Als je pijn in je longen hebt van de dampen van een bron/bedrijf onder je zou ik weg gaan. Zelfs al kan je de exacte concentratie meten, een rechtszaak kan lang duren !! (langer dan je die dampen in wil ademen)

Wat voor een bron/bedrijf zit er onder je ?

Berichten: 385

Re: nitreuze dampen

eerder topic van salpetra: klik hier aub

Berichten: 3.145

Re: nitreuze dampen

Salpetra, ik denk dat er geen eenvoudige methode is om (lage) concentraties nitrueze dampen te meten, waarbij je alleen met huis-tuin-en-keuken middelen werkt. Er zijn wel methoden, maar dan moet je toch in een lab achteraf de boek laten analyseren, niet iets dat je thuis doet.

Probleem is dat de concentratie veel te laag is voor het simpele huis-spul. Als de concentratie wat hoger lag zou je misschien nog wel iets kunnen doen, door een bekend volume lucht door een oplossing van een NOx-scrubber te borrelen, maar dat werkt in jouw situatie niet. Gelukkig maar, want anders was je al lang kapot gegaan aan die dampen.

Als je het echt wilt weten, dan zou ik toch naar een lab gaan. Misschien dat een wetenschapswinkel van een universiteit je kan helpen of je in ieder geval de juiste weg kan wijzen?

En... is praten met die kunstenaar geen optie? Weet hij van de ernst van jullie zorgen? Nogmaals, hij zelf leeft er midden in, maakt hij zich dan geen zorgen over zijn eigen gezondheid? Daar kun je hem misschien wel op aanspreken.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: nitreuze dampen

Dank voor jullie antwoorden!

De rechter: Er is een week geleden een kort geding geweest. Uitspraak binnen 8 dagen vanaf nu. Uitkomst ongewis. De milieudienst getuigde (jawel!) vóór de kunstenaar!! Ze zijn namelijk een dagdeel komen meten, en vreemd vreemd, juist díe dag waarop hij zijn activiteiten mocht voordoen was er in het bovenhuis niets te ruiken of meten. De milieudienst houdt echter onverkort vast aan de wetenschappelijke juistheid van haar onderzoek, en extrapoleert haar bevindingen simpelweg naar álle dagen waarop de kunstenaar werkt(e)

Praten met de man is geen optie gebleken. Daarop volgden ernstige bedreigingen door zijn zoon.

Wetenschapswinkel is gebeld in verleden. Daardoor zijn we o.a. bij een expert op het gebied van gebruikte materialen terecht gekomen, die overigens i.t.t. de milieudienst niet uitsluit dat de dampen de bovenwoningen bereiken.

Intussen laten wij de ene na de andere bezoeker aan het pand die spontaan salpeterzuurdampgerelateerde luchtwegklachten vermeldt een verklaring tekenen..............

We zullen eens een lab bellen.

Berichten: 173

Re: nitreuze dampen

Mss een leuk onderzoek voor een Universiteit of een HBO. Bel die eens op, vaak hebben ze wel een chemiewinkel o.i.d.

Berichten: 274

Re: nitreuze dampen

kan hier geen slot op, het gaat weer over die kunstenaar die alles fout zou doen en mensen er last van hebben.

Waarom denk je dat men je hier wel kan helpen? Omdat men chemisch onderlegt is?

Dat jij dat onderzoek in twijfel trekt kan ook gewoon stemming makerij zijn. Omdat jij ergens last van hebt wil je een schuldige aanwijzen.

Wat nu als blijkt dat al je klachten ongegrond zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: nitreuze dampen

Mmm... hier ben ik het niet mee eens Boanerges.

Uit wat salpetra tot nog toe gepost heeft, blijkt dat ze er mee zit. Er zal dus echt iets spelen, variërend van de wens dat ze (´ze´neem ik aan) die kunstenaar weg wil hebben om wat voor reden dan ook, tot de mogelijkheid dat ze inderdaad last heeft van dampen.

Ze probeert op allerlei mogelijke manieren haar probleem opgelost te krijgen. Op dit forum info vragen mag. Zolang er op dit forum mensen zijn die haar willen en kunnen helpen met het dampenprobleem, is er toch niets aan de hand?

Wij kunnen haar alleen raad geven. Recht wordt elders gegeven. :oops:

8-[

Berichten: 387

Re: nitreuze dampen

@ Boanerges : Ik vindt het een beetje een bizarre opmerking, Salpetra zit er duidelijk heel erg mee, en als ik lees ernstige bedreigingen van zoon kunstenaar dan lijken het me geen mensen die zich drukte maken om de gezondheid van hun medemens !! Dit is misschien een punt waar Salpetra ze op kan aanpakken.

@Salpetra, : probeer zo een bedreiging op tape te krijgen en ga naar de politie !!!

M.V.G. G.i.B.

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: nitreuze dampen

Mss een leuk onderzoek voor een Universiteit of een HBO. Bel die eens op, vaak hebben ze wel een chemiewinkel o.i.d.
Dankjewel voor de tip!

Ik ga er weer wat bellen!

Gebruikersavatar
Berichten: 14

Re: nitreuze dampen

Boanerges schreef: kan hier geen slot op, het gaat weer over die kunstenaar die alles fout zou doen en mensen er last van hebben.

Waarom denk je dat men je hier wel kan helpen? Omdat men chemisch onderlegt is?

Dat jij dat onderzoek in twijfel trekt kan ook gewoon stemming makerij zijn. Omdat jij ergens last van hebt wil je een schuldige aanwijzen.

Wat nu als blijkt dat al je klachten ongegrond zijn?
Dit is een chemieforum. Ik stel daarom in principe chemiegerelateerde vragen.

De andere info die ik geef (gaf) is om de stitu zo duidelijk mogelijk te maken.

Voor stemmingmakerij hoef ik niet op een chemieforum te zijn lijkt me........

Het onderzoek trek ik op goede gronden in twijfel, en ik krijg daarbij ook steun uit chemische hoek.

Een schuldige aanwijzen - als dat al relevant blijkt - is geen doel maar middel om de overlast te stoppen. Anderen zijn erom verhuisd.

Bij ongegrond blijken van de klachten (waar weinig kans op is; ook anderen ervaren de overlast) ) is er alleen wat discussie geweest. Ik noem namelijk geen namen en ook geen plaats hier.

Mijn beginvragen zijn sec - dacht ik - , en een chemieforum lijkt mij de juiste plaatsdaarvoor.

Berichten: 3.145

Re: nitreuze dampen

Salpetra, je vragen zijn zonder meer legitiem en ik hoop dat er voor jullie allemaal een bevredigende oplossing komt.

Heb je die bedreiging gemeld bij de politie? Zelfs al heb je het niet op tape, ik zou het wel melden, zodat later, als de zaak gaat lopen, je niet dan pas met het verhaal komt. Dan wordt het minder geloofwaardig. Een bedreiging is een bijzonder serieus iets en dat hoef je niet over je heen laten gaan.

"Lekkere" kunstenaar trouwens :oops: . Hier vind ik weinig kunstzinnigs aan.

Berichten: 385

Re: nitreuze dampen

Misschien kan je een keer bij die kunstenaar op bezoek gaan om zijn ''kunst'' (eigenlijk werkwijze) te bekijken. Zo kan je zelf kijken waar de dampen vandaan komen en waarom hij er zelf geen last van heeft. Bewijsmateriaal verzamelen zou ook nog kunnen.

Reageer