Kaliumacetaat buffer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Kaliumacetaat buffer

Normaal stel je een kaliumacetaat buffer met azijnzuur, maar nu dat niet voorradig is heb ik HCL gebruikt, zal dit effect hebben op de buffer capaciteit?

Cheers Afbeelding

Berichten: 364

Re: Kaliumacetaat buffer

sinds wanneer worden buffers gesteld? toch eenvoudig via de bufferformule berekenen welke ph je wil en daaruit kun je ook je buffercapaciteit (symbool pi)berekenen: (PI= -dz/dpH) of als concentraties voldoende hoog zijn is je buffercapaciteit = 2.3 * (Cz * Cb)/(Cz + Cb).

en als je met HCl de buffercapaciteit wil weten kun je best gewoon kijken hoeveel equivalenten HCl een pH verhoging geven van 1 eenheid.

Berichten: 2

Re: Kaliumacetaat buffer

Nou, 3M kaliumacetaat geeft een pH van 10 en moet worden gesteld tot pH 8, normaal doe je dat met azijnzuur, maar omdat dit niet voorhanden was, heb ik het gedaan met HCL.

Re: Kaliumacetaat buffer

Er zal een geringe afname zijn van de buffercapaciteit maar het kan een probleem zijn omdat de buffercapaciteit op een pH 8 beperkt is. Deze buffer werkt hoofdzakelijk in het pH gebied 4-5.

De buffering zal vooral bepaald worden door de concentratie van 3M en als de verdunning klein is zal hieraan niet veel veranderen.

Berichten: 364

Re: Kaliumacetaat buffer

dus je wilt eiglijk gewoon wat azijnzuur in je reaciemidden creeëren via HCl ofzo om dan een azijnzuur/acetaat buffer na te bootsen??

In principe is dat wel mogelijk ja. het evenwicht CH3COOH <-> CH3COO- + H+ zal dan idd sterk naar de linkerkant gaan neigen. ik denk wel dat je dan wel een goeie buffer hebt om basische stoffen op te vangen maar niet zoveel om extra protonen op te vangen aangezien er wellicht niet genoeg acetaationen in de oplossing aanwezig zullen zijn..

Reageer