Springen naar inhoud

[scheikunde] Marge aanmaken chemical´en?

• Log in om te kunnen reageren

netwerkdemon

netwerkdemon

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2007 - 12:27

Ik moet voor mijn klas voor de proef spectrofotometrische bepaling met bipyridyl een lijst maken van welke chemicaliŰn we nodig hebben en hoe we ze aan moeten maken.

Nu is mijn probleem hierbij dat elke bepaling 6x uitgevoerd moet worden. Ik houd er rekening mee dat de bepaling 1x volledig fout kan gaan, dus maak ik voor 7x aan. Maar dit levert soms vervelende volumes op.

Van HCl 1,0 mol.l-1 is per uitvoering 125 ml nodig, x7 wordt dan 875 ml -> 900 ml

Van 2,2-bipyridyne-oplossing is per uitvoering 16 ml nodig, x7 wordt dan 112 ml... maar omdat dit heel moeilijk aan te maken is, zit ik te twijfelen of ik hier nu 125 ml of 150 ml van moet maken. Houdt ik bij 150 ml niet teveel "afval" over?

Ik hoop dat iemand mij hier enigszins mee kan helpen. Alvast bedankt voor iedereen die hier naar kijkt.
Life's all about chemistry

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marjanne

Marjanne

• >1k berichten
  • 4771 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 februari 2007 - 12:40

Ik houd er rekening mee dat de bepaling 1x volledig fout kan gaan, dus maak ik voor 7x aan. Maar dit levert soms vervelende volumes op.

Misschien mislukt hij wel twee keer. Of drie keer.
Ik zou maar een liter zoutzuur en 150 ml bipyridine-oplossing maken.

ALs je per bepaling 16 ml nodig hebt en er doen zeven personen mee, dan red je het niet met 7 x 16 = 112 ml. De praktijk wijst uit dat je 120 ml nodig hebt. :oops:

Het overhouden van afval vind ik relatief. Bij een groter laboratorium probeert men ook de hoeveelheid afval zo klein mogelijk te maken, maar daar zijn dit soort hoeveelheden peanuts. Misschien is dat bij jou op school (terecht) een wezenlijk punt en dan moet dat gerespecteerd worden. Maar ik denk dat de hoeveelheden afval die je overhoudt, op deze schaal, niet opwegen tegen het belang van het slagen van de proef (en dus mede het hebben van voldoende uitgangsmateriaal).

netwerkdemon

netwerkdemon

• >25 berichten
  • 67 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 februari 2007 - 12:45

Oke dankje.

Gewoon alles ruim afronden.. is ook makkelijker met aanmaken trouwens :oops:

Heb ik weer wat bijgeleerd
Life's all about chemistry

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures